Door op 9 juli 2017

PvdA Drenthe pleit voor gelijke rechtspositie gedupeerden gaswinning

Waarom zouden gedupeerden van gaswinning en gasopslag in Drenthe een andere rechtspositie hebben dan wanneer zij in Groningen zouden wonen? De PvdA Drenthe vindt een dergelijk verschil niet uit te leggen en onaanvaardbaar. Ons Statenlid Peter Zwiers roept het College van Gedeputeerde Staten op tot actie.

In Drenthe groeit het aantal inwoners met schade aan onroerend goed door gaswinning en gasopslag. Wie op dit moment een dergelijke schade wil claimen bij de gaswinners wordt geconfronteerd met lange juridische trajecten, met een onzekere afloop. Dit ondermijnt volgens de PvdA het wettelijke principe dat de veroorzaker te allen tijde de schade moet vergoeden. Daar komt bij dat in Groningen de inwoners met schade door gaswinning/gasopslag een andere rechtspositie kennen dan de inwoners van Drenthe of andere gebieden waar gas wordt gewonnen.

Volgens de PvdA is dat niet uit te leggen: de afhandeling van schade mag niet per provincie verschillen. Daarbij hebben alle gedupeerden recht op een vlotte en adequate afhandeling, zonder teveel juridisch getouwtrek. In een motie vraagt de Statenfractie van de PvdA daarom aanstaande woensdag aan het College van GS bij het Kabinet aan te dringen op een gelijke rechtsbehandeling met bijbehorende procedures voor gedupeerden in Drenthe, geheel overeenkomstig de manier waarop dit in Groningen is of wordt geregeld.

Waar ben je naar op zoek?