Door op 22 februari 2016

Noordelijk Statentreffen: geslaagde ontmoeting

Op vrijdag 19 februari troffen PvdA’ers uit de provincies Drenthe, Friesland, Groningen en Overijssel elkaar. Het decor: Geopark de Hondsrug en Veenhuizen. Thema: erfgoed en Unesco. Een geslaagde middag, die vraagt om herhaling. Onder de link “Lees verder” staat een uitgebreid verslag van deze middag en tevens onderaan een link met alle deze middag gemaakte foto’s.

Georganiseerd door de Statenfractie van Drenthe kregen ruim 50 deelnemers uit de staten en waterschappen van Noord-Nederland een mooi programma aangeboden. Ook gewestelijke bestuursleden en leden van Eerste en Tweede Kamer waren aanwezig. Het prachtige weer hielp mee. We verzamelden in het Verenigingsgebouw van gevangenisdorp Veenhuizen. Na een welkom van fractievoorzitter Roelie Goettsch en een korte introductie van gewestelijk voorzitter Jacob Bruintjes kwam als eerste het Geopark De Hondsrug aan bod. Cathrien Posthumus en Harry Huisman vertelden hier enthousiast over.

In het hunebedcentrum van Borger werd de groep ontvangen door directeur Hein Klompmaker. Hier worden met de nieuwste technieken de oudste monumenten van Nederland getoond. Ook hier in samenwerking met partners: onderwijs, toerisme, bedrijfsleven.

Terug in Veenhuizen volgde een rondleiding in de ‘boevenbus’ over het terrein. Tot 1984 nog een ‘gesloten’ gevangenisdorp, inmiddels trekt Justitie zich steeds meer terug en komen de bijzondere gebouwen beschikbaar voor andere functies. Binnen de vereniging ‘Veenhuizen Boeit’ worden allerlei activiteiten georganiseerd, om Veenhuizen op de kaart te zetten als bestemming.

Bij de afsluitende maaltijd voerden burgemeester van Noordenveld Klaas Smid en gedeputeerde Ard van der Tuuk het woord. Het Statentreffen werd afgesloten met een afspraak voor volgend jaar: dan vindt het treffen in Overijssel plaats. We kijken er nu al naar uit.

Waar ben je naar op zoek?