Door op 9 maart 2016

Bij het overlijden van Henk Weggemans

Op vrijdag 4 maart bereikte ons het droevige bericht dat Henk Weggemans was overleden. Dat hij ziek was en dat het niet zo goed met hem ging wisten we, maar op dit bericht hadden we niet gerekend. Het kwam voor velen van ons als een schok. Temeer omdat Henk in de PvdA Drenthe op de achtergrond nog altijd wel aanwezig was. Altijd bereid om iets voor de partij te doen, altijd bereid om zijn mening te geven en onlangs ook nog volop meedoend aan de discussie in de afdelingsvergadering. Ook was Henk nog regelmatig aanwezig bij andere activiteiten van onze partij.

Henk werd in 1978 Statenlid voor onze partij en in 1986 werd hij fractievoorzitter. In 1994 werd hij gedeputeerde en dat bleef hij tot in 2003. Toen in 2006 een beroep op hem werd gedaan de zieke Hans Schaap te vervangen, pakte hij het gedeputeerdeschap opnieuw op.

Bestuurders willen graag herinnerd worden vanwege de grootse projecten die ze gerealiseerd hebben, maar tot dat type hoorde Henk niet. Wat belangrijk was, moest geregeld worden, voor elk probleem was wel een oplossing als je er maar lang genoeg naar zocht. En dat deed Henk op soms onnavolgbare wijze. Ik herinner me nog hoeveel plezier hij had over het feit dat hij vlak voor zijn afscheid als gedeputeerde nog even snel een paar belangrijke subsidies had geregeld en daarmee zijn collega’s in GS wat had overvallen. Henk kwam ermee weg.

Verschil van mening kon je heel goed met hem hebben, maar ruzie werd het nooit. Waarschijnlijk omdat hij je dan aankeek met dat lachje van hem en dat hij je dan met een twinkeling in de ogen vriendelijk maar beslist meedeelde dat er gewoon niet meer inzat. En dat geloofde je dan ook. Veel mensen in Drenthe zullen goede herinneringen hebben aan deze praktische sociaal-democraat. Velen zullen bij het horen van het bericht van zijn overlijden nog denken: ‘Dankzij Henk Weggemans hebben we dat kunnen regelen en is het voor elkaar gekomen.’

Henk Weggemans, een echte Drentse gedeputeerde in Drenthe. Hij mocht maar 72 jaar worden.

Wij zullen hem in de partij missen, en ook velen buiten onze partij zullen het verlies betreuren. Maar het meeste zal hij gemist worden door zijn naasten. We wensen hen vanuit de partij veel sterkte, en we hopen dat het feit dat zo velen goede herinneringen aan Henk hebben hen tot troost zal zijn.

Mede namens de gedeputeerde en de Statenfractie,

Jacob Bruintjes, voorzitter Gewestelijk Bestuur PvdA Drenthe