Door op 27 maart 2016

Kennismaking met ´Kom over de brug´ AZC Oranje

Op zaterdag 26 maart was een groep leden en belangstellenden van PvdA Drenthe te gast op het AZC in Oranje. Reden voor het bezoek was dat veel mensen graag iets voor vluchtelingen zouden willen betekenen, maar niet precies weten hoe dat aan te pakken.

Omwonenden en vluchtelingen werken samen

In Oranje is onder de naam Kom over de Brug/Connection Bridge een werkgroep van omwonenden en AZC-bewoners samengesteld, die Nederlanders en vluchtelingen aan elkaar koppelt. Het uitgangspunt is dat het altijd beter werkt om iets samen met mensen te organiseren dan om iets vóór mensen te organiseren. Het initiatief hiertoe is genomen door Famke ten Brinke van Stichting ZIVA.

Elke zaterdag matchmaking-bijeenkomsten

Elke zaterdag tussen 15.30 en 16.30 kan iedereen langskomen in het restaurant van het AZC om een kop koffie te drinken. Het doel van deze bijeenkomsten is dat er matches gemaakt worden tussen omwonenden (in brede zin van het woord) en vluchtelingen die in Oranje wonen. De koppelingen die gelegd worden gaan van mensen die één keer met elkaar eten, tot mensen die regelmatig Nederlands oefenen, samen gaan sporten, samen handwerken, kinderactiviteiten doen, van alles. Er zijn op zaterdagmiddag mensen van de werkgroep en ook tolken aanwezig om alles in goede banen te leiden.

Toehoorders

Enkele toehoorders op de bijeenkomst van PvdA Drenthe

Vrijwilligers welkom

De werkgroep kan vrijwilligers gebruiken en ook bedrijven die een bijdrage willen leveren aan het wegwijs maken van de vluchtelingen in Nederland zijn zeer welkom. Een aantal PvdA´ers ging meteen met vluchtelingen uit onder andere Syrië en Eritrea in gesprek om te kijken wat men voor elkaar kon betekenen.

Interesse? Kom langs in Oranje!

´Kom over de brug´ werkt samen met het COA. Wellicht is het mogelijk om soortgelijke initiatieven ook in andere AZCs te ontplooien. Meer weten over ‘Kom over de brug’? Ga dan gewoon op de zaterdagmiddag langs in Oranje en ervaar het zelf! De bijeenkomsten zijn elke week om 15.30 in het restaurant, dit is het lage bruine gebouw voor het AZC.

Like vooral ook de Facebookpagina van ´Kom over de brug’ om op de hoogte te blijven.

AZC Oranje

Het AZC in Oranje

Bijeenkomst PvdA Drenthe

Famke ten Brinke legde ons uit hoe het initiatief is ontstaan en hoe succesvol het nu al is. Zagwan, een jonge Syriër die één van de drijvende krachten achter de werkgroep is, vertelde hoe hij mensen mobiliseert en welke plannen hij heeft in de toekomst.

Met name Benno Reerink en Luuc Christensen worden hartelijk bedankt voor de voorbereiding en organisatie van deze bijeenkomst!

Toehoorders PvdA

Enkele toehoorders op de bijeenkomst van PvdA Drenthe