Door op 16 september 2016

Geslaagd ‘inspiratietreffen’ in Meppel

Een nieuwe formule, bedacht door de PvdA-Statenfractie, om het gesprek tussen raadsleden, statenleden, parlementariërs en waterschappers gaande te houden: het inspiratietreffen. Op maandag 12 september vond de ‘première’ plaats, op een prachtige plek: de voormalige gasfabriek in Meppel. Eigenaar en architect Arnoud Olie (B+O Architecten) nam iedereen mee in een bevlogen verhaal. Ook onze gedeputeerde Cees Bijl hield een inleiding, over zijn speerpunten in de komende periode. Ook blikte hij vooruit naar de Kamerverkiezingen.

IMG_2657

Het gebouw is niet te missen in het centrum, de Gasfabriek Meppel – een multifunctioneel gebouw ‘waar kennis, cultuur en ondernemerschap samenkomen’. Verantwoordelijk voor de herontwikkeling van leegstaand probleempand naar bruisend creacentrum is architectenbureau B+O. Het bureau kocht het pand in 2007, net voor het uitbreken van de crisis, en slaagde erin om een aantal gelijkgestemden te vinden die hier wel kantoorruimte wilden huren. Het bleek achteraf een periode in te luiden waarin het bureau intensief na ging denken over de eigen koers en onder meer besloot om zelf projecten te gaan ontwikkelen. Met groepssessies binnen het bureau werd bepaald waar B+O goed in is en hoe het bureau zich kan verbeteren en onderscheiden. In die zin was het gloedvolle betoog van B+O-partner Arnoud Olie (Drents Ondernemer van het Jaar in 2013) heel aansprekend en ook goed toepasbaar voor andere organisaties – zoals een politieke partij. In een notendop enkele van zijn aanbevelingen:

• Denk goed na wie je bent en waar je vandaan komt. Je roots zeggen vaak heel veel, ook al zijn we ons daar zelf niet altijd van bewust.
  • Timing is essentieel en soms zelfs belangrijker nog dan de inhoud zelf: doe je iets op het goede moment of net te vroeg (of te laat).
  • Vertrouw op je eigen vakmanschap en ervaring. En durf ook nieuwe wegen in te slaan.
  • Werk doelgericht en met focus. Gooi de ballast overboord en neem afscheid van mensen en activiteiten zonder toegevoegde waarde (en die geen vreugde bezorgen en/of geen geld opleveren).
  • Werk alleen met mensen die willen samenwerken. Er moet een team ontstaan.
  • Door keuzes te maken kom je uiteindelijk ook weer dichter bij jezelf.

IMG_2660

Gedeputeerde Cees Bijl gaf aan het verhaal van Arnoud Olie zeker ter harte te nemen: ‘Durven dromen en durven vooruit te kijken, dat spreekt enorm aan.’ De roots van de PvdA spelen daar zeker een rol bij: ‘We zijn voortgekomen uit gewone mensen en daar moeten we dicht bij blijven staan. De verbondenheid met de maatschappij, daar moeten we aan werken. Dat vergt inderdaad keuzes: waar laten we ons gezicht zien, waar besteden we aandacht aan?’ Met cultuurbeleid is Cees Bijl inmiddels volop aan de gang, volgens de principes Jeugd, Jannes en Spreiding: ‘Jonge mensen vroeg belangstelling voor cultuur bijbrengen en ze een leven lang deel laten nemen, geen onnodige drempels opwerpen en spreiden over Drenthe – geografisch en inhoudelijk.’ Ook met thema’s als water en wonen gaat hij aan de slag. ‘Bij de Kamerverkiezingen moeten we laten zien dat we naast de mensen staan. We staan voor betaalbaar wonen – met name ook voor starters – en goede zorg en onderwijs. De koopkracht groeit, er komen banen bij: de PvdA is daar mede verantwoordelijk voor. Laten we dat verhaal ook vertellen.’

IMG_2671

Conclusie van de aanwezigen na afloop: een mooie nieuwe formule, die het waard is te herhalen.

Verder lezen: