Door op 23 november 2014

Achilles 1894 blinkt uit in duurzaamheid

Assen – Het onderwerp duurzaamheid bij sportverenigingen is één van de speerpunten van de Drentse PvdA. Daarom was gedeputeerde Ard van der Tuuk vrijdag samen met Statenlid Peter Zwiers bij de officiële ingebruikname van de zonnecollectoren van voetbalvereniging Achilles 1894. Deze Asser voetbalvereniging is koploper duurzaamheid, omdat de vereniging actief het energieverbruik terugdringt.

De vereniging nam al diverse slimme maatregelen om het verbruik te beperken.. De aanleg van 81 zonnepanelen zorgt voor duurzame energie en lagere maandlasten. Vrijdag nam Achilles 1894 de zonnecollectoren officieel in gebruik.

De PvdA Drenthe wil bevorderen dat sportverenigingen kiezen voor duurzame energie. Dit heeft niet alleen een positief effect op het milieu, maar zorgt ook voor lagere energiekosten. Om dat te realiseren organiseerde Statenlid Peter Zwiers donderdag een eerste informatiebijeenkomst voor sportverenigingen in de gemeente Aa & Hunze, Borger-Odoorn en Emmen. Op die bijeenkomst vertelde Achilles 1894 hoe zij het hebben aangepakt. Binnenkort volgen bijeenkomsten voor de andere gemeenten: 15 januari 2015 voor de gemeenten Assen, Noordenveld en Tynaarlo, 22 januari 2015 voor de gemeenten Midden-Drenthe, Hoogeveen en Coevorden en 29 januari 2015 voor de gemeenten Westerveld, Meppel en De Wolden.

Achilles 1894 wil nog meer duurzame stappen zetten. Zo wil de vereniging graag energiezuinige lampen om het veld te verlichten. Dat is op dit moment nog niet rendabel te maken. Juist op dat punt kijkt de PvdA naar extra mogelijkheden. Natuurlijk kwamen de PvdA’ers niet met lege handen. Voor de jeugd namen ze een aantal voetballen mee.