Bestuur PvdA Drenthe presenteert drie kandidaten voor verkiezingen Tweede Kamer

9 september 2020

De landelijke PvdA heeft in voorbereiding op de verkiezingen voor de Tweede Kamer een kandidaatstellingscommissie ingesteld. Het bestuur van de PvdA Drenthe heeft drie kandidaten (in alfabetische volgorde) aangedragen voor een gesprek met deze commissie. De voorzitter van het gewest Drenthe, Jacob Bruintjes, geeft aan dat deze kandidaten daarmee verzekerd zijn van een uitnodiging.

Inge Oosting (47) uit Elim is een gemotiveerde sociaaldemocraat die middenin de samenleving staat. Sinds 2010 laat zij als fractievoorzitter van de PvdA in de raad van Hoogeveen zien een goede debater te zijn die op basis van dossierkennis weet te overtuigen en doelgericht handelt. Ze heeft zich onder meer volop ingezet voor de scholenhuisvesting in Hoogeveen en bij de perikelen rondom de kunstijsbaan Een goede debater kan ook luisteren. Dat laat zij zowel binnen als buiten de raad zien. Oosting heeft aangetoond voor alle lagen van de bevolking toegankelijk te zijn. Daarmee brengt ze ook kennis van buiten de raadzaal naar binnen. En ze brengt wat er in de raadzaal gebeurt naar buiten. Dat maakt haar een echte volksvertegenwoordiger.

Kitty Rorije (33) uit Emmen. Na diverse omzwervingen over de wereld heeft zij nu vaste grond onder de voeten in Emmen. Rorije is opgegroeid in Westerbork en in haar omgeving was er altijd veel belangstelling voor de politiek in het algemeen en voor de PvdA in het bijzonder. Vanuit die belangstelling nam ze deel aan de cursus ‘Politiek Actief’ in aanloop naar de statenverkiezingen van 2019 en besloot daarop daadwerkelijk actief te worden. Rorije besloot lid van de PvdA te worden en werd vervolgens actief in de afdeling Emmen. Zij heeft de ambitie zich verder politiek te ontwikkelen en meldde zich aan als kandidaat.

Peter Zwiers (38) uit Tweede Exloërmond. Peter was vijf jaar raadslid en is inmiddels negen jaar Statenlid. Zwiers is vicevoorzitter van de Statenfractie van de PvdA in Drenthe. Hij is een invloedrijk Statenlid, vasthoudend en gedreven om op te komen voor de mensen die zich niet gehoord voelen. Hij zet sociaaldemocratische idealen om in praktische politiek en concrete resultaten. Zwiers zette zich in voor het verbeteren van betaalbaarheid van dorpshuizen en clubhuizen door gebruikmaking van duurzame maatregelen. Tevens heeft hij zich ingezet voor erkenning van de piratencultuur. Hij weet daarbij als echte volksvertegenwoordiger de verbinding te leggen tussen burger en politiek.

De kandidaatstellingscommissie beslist in eerste instantie wie er op de lijst komt en op welke plek. Het laatste woord is daarbij natuurlijk aan het PvdA-congres. Voorzitter Jacob Bruintjes wil graag dat Drenthe goed vertegenwoordigd is op de PvdA-lijst bij de komende Kamerverkiezingen en met deze kandidaten ziet hij goede kansen.