Cees Bijl over de nieuwe Cultuurnota van de provincie Drenthe

26 augustus 2020

De nieuwe Cultuurnota 2021-2024 wordt binnenkort besproken in het Drents Parlement. Hij heeft de titel ‘Cultuur om te delen’ meegekregen. Gedeputeerde Cees Bijl was vanaf het begin betrokken bij het opstellen van de nota en heeft er ook zijn stempel op gedrukt. Cultuur moet breed toegankelijk zijn voor iedereen in Drenthe. Ook is samenwerking met onder meer gemeenten en instellingen een belangrijk accent.

Hoe kijk je terug op het schrijven van de nota?

‘Ik kon nu vanaf het begin meedenken over de inhoud en als ik kijk naar de nota kan ik zeggen: er zit veel van mezelf in. Ik kan zelf niet goed zingen en speel ook geen instrument maar ik heb grote bewondering voor mensen die dat wel kunnen. En ik gun ook iedereen om daarmee in aanraking te komen. Daar hebben we met deze nota dus nadrukkelijk naar gekeken. Cultuur als een belangrijk onderdeel van het leven om zelf aan mee te doen samen te delen met anderen.’

Kun je iets vertellen over hoe de nota inhoudelijk tot stand is gekomen?

‘We hebben onder meer een ronde langs alle gemeenten gemaakt om zo te inventariseren of zij tevreden zijn met onze huidige inzet en waar zij voor de komende tijd behoefte aan hebben. Meppel wil bijvoorbeeld iets met de evenementenbenadering doen, terwijl Hoogeveen ambities heeft met het stadsfestival. Die gemeentelijke wensen hebben we zo goed mogelijk in de nota verwerkt. Ook hebben we met tal van instellingen en organisaties gesproken. Uiteraard kunnen we niet aan alle wensen voldoen maar we proberen als provincie er wel zoveel mogelijk op in te spelen. We willen provinciebreed kansen zien. Ik vind het belangrijk dat we héél Drenthe meenemen in het cultuurbeleid. En daarbij kijken we ook over de grenzen. We werken samen met andere provincies rondom het Nedersaksisch, we halen de banden met Duitsland aan.’

Wat zijn de belangrijkste verschillen met de vorige Cultuurnota?

‘In de vorige periode werden veel subsidies incidenteel verstrekt. Die maken we nu voor structureel. Het is belangrijk dat de ondersteuning voor bijvoorbeeld talentontwikkeling en festivals langjarig wordt gegarandeerd. Verder zetten we extra in op cultuureducatie, mede omdat het Rijk daar meer geld voor uittrekt: wij doen daarin mee. Inmiddels doet 94 procent van de basisscholen in Drenthe hierin mee en dat vind ik geweldig. We bereiken bijna alle kinderen en laten ze kennismaken met cultuur, ongeacht hun afkomst of achtergrond. In de nieuwe nota heeft popmuziek nu een plaats gekregen maar dat geldt net zo goed voor de klassieke muziek. Het gaat om cultuur in de volle breedte. Ontbrekende verhalen proberen we daarom ook toe te voegen, zoals de geschiedenis van het veen. Daarover zijn we in gesprek met het Veenpark in Barger-Compascuum.’

Hoe kijk je tegen de cultuur in Drenthe aan?

‘Er gebeurt ontzettend veel in onze provincie, van noord naar zuid en van oost naar west. Dat mag best nog meer uitgedragen en gedeeld worden, binnen Nederland en daarbuiten. Kijk naar alle activiteiten die hier de laatste jaren zijn georganiseerd, vaak ook in een bijzondere samenwerking tussen de “professionals” en tal van vrijwilligers. Dat brengt mensen in beweging, zet ze aan het denken. Daar mogen we trots op zijn en het is goed dat de provincie hier onverminderd steun aan geeft.’