Door op 17 oktober 2013

Dag van de Armoede

Volgende week donderdag is het weer 17 oktober. Een dag die velen niets zal zeggen. Het is echter al sinds 1995 de Dag ter eliminatie van de armoede. Door de Verenigde Naties uitgeroepen en daarmee wereldwijd een dag dat er aandacht is voor armoede.

Onvoorstelbaar

Armoede is een thema van alle tijden. In 1937 werd er in Emmen een inventarisonderzoek gedaan onder 510 gezinnen (3600 personen). Er werd onder andere gekeken welke kleding aanwezig was. Het resultaat is ontstellend.

Mannen boven de 13 jaar aan bovenkleding:

–   1 jas
–   1 broek
–   2 overhemden

Jongens beneden de 13 jaar:

–  1 broek
–  2 blouses
–   in de helft van de gevallen een jas

Vrouwen boven de 13 jaar:

–   1 jurk
–   1 rok
–   1 blouse

Het is slechts 75 jaar geleden dat in onze eigen leefomgeving dit de standaard was. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen. Dat kinderen toen schoeisel hadden was veelal te danken aan het verstrekken van schoolklompen.

Domme pech

Toch is er tegenwoordig ook armoede. Weliswaar in een andere vorm, maar het is een blijvende problematiek. Als voorzitter van een armoedefonds kom ik bij gezinnen die van bijna niets rond moeten komen. Soms schrijnende gevallen, soms door verkeerde keuzes, maar vaak door domme pech. Extra kosten door ziekte, het wegvallen van werk of een stapeling van onverwachte kosten. Het is een risico die we allemaal lopen. Om mensen uit dat soort situaties te kunnen helpen is prachtig. Vaak is er weinig nodig om iemand net even verder te helpen. Maar, en dat is wel het allerbelangrijkst, dat kan alleen als we het met elkaar doen.

Afgelopen week hoorde ik de cijfers rondom problematische schulden. Daar schrok ik van. Op dit moment heeft 1 op de 4 huishoudens betalingsachterstanden. Bij 1 op de 6 gezinnen is er sprake van, of is er een groot risico op problematische schulden. Opvallend daarbij is dat nog niet de helft gebruik maakt van schuldhulpverlening. Ook kan 1 op de 4 huishoudens een uitgave boven € 825,- niet aan. Als de auto of wasmachine kapot gaan, komen deze mensen meteen in de problemen. Armoede is dan niet ver weg.

Er blijkt ook een belangrijke relatie te bestaan tussen het goed kunnen lezen en schrijven en het hebben van schulden. Wanneer iemand niet goed kan lezen en schrijven neemt het risico van schulden met 200% toe. Armoede blijft ook vandaag de dag een belangrijk onderwerp.

Kernideaal

17 oktober is dan ook een dag om stil te staan bij armoede. Natuurlijk zetten we ons niet alleen op deze donderdag in om armoede te bestrijden. Het recht op een fatsoenlijk bestaan is een belangrijk ideaal van de PvdA. Iedereen moet mee kunnen doen en dat is en blijft een taak van ons.

Peter Zwiers, oktober 2013

Waar ben je naar op zoek?