Door op 25 juni 2016

De omgeving van GAE: nog de nodige vragen

De Statencommissie Omgevingsbeleid boog zich deze week over de plannen voor de omgeving van Groningen Airport Eelde. De provincie gaat hier fors in investeren. Onze fractie ziet goede elementen in de plannen, maar heeft ook nog de nodige vragen – zo gaf ons Statenlid Hendrikus Loof aan.

De omgeving van luchthaven GAE heeft een oppepper nodig, daar zijn de meesten het wel over eens. Provincie en gemeente Tynaarlo zijn al langer in gesprek over het gebied. In 2014 bereikte een eerste plan Provinciale Staten, maar dat kon destijds niet op veel bijval rekenen. Het College van Gedeputeerde Staten doet nu een nieuwe poging. De aanpak van het gebied maakt onderdeel uit van de Investeringsagenda, die eerder dit jaar door de Staten is goedgekeurd. Het ‘investeringskader’ dat deze week in de commissie OGB werd besproken, is daarvan een nadere uitwerking.

Wat vond onze fractie ervan? Hendrikus Loof begon met de positieve elementen: ‘Het plan is integraal, wordt ingevuld met meerdere ambities. Er zijn ook partijen die mee willen doen. En alle onderdelen hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Dat geldt vooral voor het Energielandgoed met zonnepanelen: een prima zaak. Meteen doen!’

Maar of we er daarmee zijn? Een aantal elementen uit het plan leunt toch sterk op het voortbestaan van GAE. ‘Waarom kunnen we dit kader niet pas behandelen als er duidelijkheid is – na de zomer – over wat er met het vliegveld gebeurt?’ Ook inhoudelijk – bijvoorbeeld over de herbestemming van de gebouwen van de voormalige Rijksluchtvaarschool – bleek onze fractie nog niet overtuigd. ‘Het geloof in de gebiedsontwikkeling moet bij ons nog groeien.’

In een reactie wees gedeputeerde Cees Bijl erop dat de behandeling op dit moment noodzakelijk is omdat in 2017 subsidies wegvallen die nodig zijn voor dit project. Verder gaf hij aan dat de onderdelen van het plan niet direct verbonden zijn met de exploitatie van GAE en dat er naast realisme ook geloof in de toekomst nodig is: ‘Durf te dromen!’. Onze fractie neemt de antwoorden mee, op 6 juli spreken Provinciale Staten zich uit.