Een samenleving ingesteld op verbinding en solidariteit: zo overwinnen we de crisis

2 juli 2020

De bespreking van de Voorjaarsnota in het Drents Parlement is traditiegetrouw het moment voor de fractievoorzitters om een algemene beschouwing te geven. Onze fractievoorzitter Hendrikus Loof deed dat op woensdag 1 juli met verve. De toestand in Drenthe en de wereld: er is veel aan de hand en het raakt ons allemaal. Een krachtige bijdrage uit het sociaal-democratische hart. Met punten om in de zomervakantie eens goed over na te denken.

Over de Voorjaarsnota hebben we al het nodige geschreven en gezegd. De PvdA is content met de inhoud en de beleidsvoornemens richting de Begroting 2021. Hoe ingewikkeld en vooral ook hoe onzeker de komende periode zal zijn. Het coronavirus mag nu dan minder slachtoffers maken in Nederland, we moeten er vanuit gaan dat we er nog niet vanaf zijn. En ondertussen moeten we nadenken over hoe we onze economie en onze samenleving willen inrichten in de wetenschap dat we met 7 miljard mensen druk doende zijn de aarde uit te putten.

In ons verkiezingsprogramma van vorig jaar schreven wij over de Grote Verbouwing, daarbij verwijzend naar de energietransitie. Wie had ooit kunnen denken dat de verbouwing waar we nu mee geconfronteerd worden, qua impact nog veel groter is. We wilden die grote verbouwing want (en ik citeer:) ‘Die moet mogelijk maken dat de generaties na ons ook kunnen wonen, leven en recreëren in onze mooie provincie. Dat vraagt anders denken en doen. Maar het vraagt vooral verbinding.’

Wanneer we voortborduren op het begrip verbinding dan ziet de PvdA voor zich dat we het herstellen en opnieuw aan de praat krijgen van onze economie verbonden wordt aan de klimaatveranderingen. Want de klimaatcrisis en de stikstofcrisis mogen dan even wat minder in beeld zijn geweest de afgelopen maanden: de noodzaak om de ingezette aanpak op die terreinen door te zetten is er nog volop. Het is onder ander om die reden dat wij samen met GroenLinks een motie over Duurzame Ontwikkelingsdoelen – afkomstig van de Verenigde Naties – hebben ingediend. Deze doelen worden wat ons betreft de leidraad in de komende periode bij het werken aan het economie in Drenthe.

Het is ook om die reden dat we erg blij zijn dat het College aan de slag kan met de Sociale Agenda. Want het woord verbinding staat daarin centraal. Gezien de positieve reacties in de commissievergadering op de Sociale Agenda – met een indrukwekkende bijdrage van de VVD voorop – gaan wij ervan uit dat Provinciale Staten komend najaar bij de behandeling van de Investeringsagenda het volledige budget beschikbaar zal stellen voor de uitvoering van de agenda.

Onze fractie pleit ervoor om ook de inwoners van Drenthe te betrekken bij de discussie over het herstel van onze economie en het toekomstbestendig inrichten van onze samenleving. We moeten dat gesprek niet alleen in de statenzaal voeren maar ook daarbuiten. Een aflevering van ‘Drenthe in Debat’ zit er nu even niet in maar digitaal is er ook van alles mogelijk. Een groep inwoners die we in ieder geval aan het woord moeten laten zijn onze jongeren. Misschien kan de Drentse Jongerenraad hier iets in betekenen, al weten we even niet of deze nog actief is. Jongeren en hun ideeën zijn van groot belang om veranderingen door te voeren, dingen anders te doen dan hun voorgangers en misschien wel beter te doen. We hebben hun input en betrokkenheid heel hard nodig.

Maar niet alleen jongeren want Drenthe-breed hebben velen in de afgelopen maanden niet stil gezeten. Of misschien hebben sommigen dat noodgedwongen wel moeten doen maar dat stopte het denken niet. Diverse ondernemers bleken plots de nodige creativiteit aan de dag te kunnen leggen om hun onderneming op een andere wijze voort te kunnen zetten. Veel inwoners hebben de onverwachte vrije tijd benut om bijvoorbeeld te gaan moestuinieren. Wat niet alleen goed is voor een gezonder leven met gezonde voeding maar ook een bijdrage levert aan klimaatadaptatie. Er verschijnt meer groen in wijken en dorpen en het is goed voor de biodiversiteit.

Daarom vinden wij de paragraaf klimaatadaptatie in de Voorjaarsnota goed gekozen. We hebben vorige week voor tempo op dit dossier gepleit en de gedeputeerde is daar niet ongevoelig voor. Begin volgend jaar mogen we een Nota Klimaatadaptatie verwachten en we geven hem graag mee dat we het vergroenen en ontstenen van onze wijken en dorpen van groot belang vinden. Daarnaast blijven we in brede zin aandacht vragen voor de waterhuishouding van de toekomst.

In Drenthe zijn de afgelopen maanden mooie initiatieven ontstaan die goed passen bij de zogenaamde cross-overs die de gedeputeerde vanuit klimaatadaptatie aan andere programma’s wil koppelen. Zo komt de eerste Heerenboer in Assen en is een tweede initiatief in wording in Hoogeveen. Ook heeft het ‘Land van Ons’ zijn intrede gedaan in onze provincie (in Midden-Drenthe). Het zijn de koplopers die laten zien dat we samen kunnen boeren met de natuur. De boer krijgt een eerlijke prijs en het landschap krijgt qua biodiversiteit een enorme impuls. Hoeveel hectare willen we er elk jaar bij van deze ‘best practices’ in Drenthe en waar zijn deze het meest effectief – bijvoorbeeld in het verbinden van natuurgebieden)? Vragen om over na te denken en we dagen het College en PS uit om met ons mee te denken.

Na vandaag begint het politieke zomerreces. Voor velen zal de zomer anders verlopen dan in voorgaande jaren. Misschien zijn we ‘Gelukkig thuis in Drenthe’ zoals GS schrijft in haar voorwoord. In mijn bijdrage in de commissievergadering zei ik: de kracht van een samenleving toont zich onder meer in de wijze waarop we bereid zijn te leren van de geschiedenis. Ik doelde hierbij op het feit dat er veranderingen op til zijn als gevolg van de coronacrisis.

Mensen houden niet van veranderingen en zien ze vaak als bedreiging. Wij verwachten dat er in de komende jaren een grote rol voor de overheid en de politiek is weggelegd om op inspirerende en innovatieve wijze te werken aan een samenleving die op verbinding en solidariteit is ingesteld. Zodat we samen ook déze crisis overwinnen. Marktwerking heeft op veel fronten gefaald, wij willen de mens weer centraal stellen. Laten we de zomer in ieder geval gebruiken om dáár over na te denken.

Lees hier de tekst van de motie over de Duurzame Ontwikkelingsdoelen, ingediend samen met GroenLinks. Deze kreeg brede steun in het Drents Parlement: M 2020-12 brede welvaart.

[Afbeelding van Pexels via Pixabay.]