Door op 16 maart 2015

Energiecoöperatie voor Drentse sportverenigingen moet sport betaalbaar houden

Een energiecoöperatie voor de Drentse sportverenigingen moet de sport betaalbaar houden. Dit initiatief komt van Drentse PvdA-Statenlid Peter Zwiers en wordt ondersteund door de bestuursleden Rudi Smit en Herman Buissink van voetbalvereniging Achilles 1894. Achilles 1894 uit Assen is in Drenthe een voorbeeld hoe duurzame energie ingezet kan worden om de energielasten naar beneden te brengen. Deze vereniging heeft al vele stappen gezet om hun energieverbruik en energielasten te reduceren.

De energiecoöperatie is er niet alleen voor alle sportverenigingen, maar ook voor alle leden van de sportverenigingen. Het idee is om via NLD Energie de energie af te gaan nemen. In ruil hiervoor stort NLD Energie jaarlijks € 75,00 per klant aan de vereniging terug. NLD Energie is een noordelijk energiebedrijf dat zonder winstoogmerk werkt. Dit betekent dat als 10 leden van een vereniging lid worden er jaarlijks al € 750,00 voor de vereniging beschikbaar komt om te investeren. Daarmee steunen de leden geen grote aandeelhouders meer, maar steunen ze rechtstreeks hun eigen club. Dit komt ten goede aan de betaalbaarheid van de sport.

Plan Voor Duurzame Accommodaties
Peter Zwiers presenteert maandag 16 maart het initiatief tijdens een bijeenkomst voor alle Drentse sportverenigingen bij FC Emmen. In het ‘Plan Voor Duurzame Accommodaties‘ van PvdA Drenthe wordt dit initiatief verder uitgewerkt. Deze bijeenkomst heeft ook als doel om sportverenigingen te stimuleren met duurzame energie aan de slag te gaan. De initiatiefnemers hopen dat hun plan enthousiast wordt ontvangen, zodat het daarna verder kan worden uitgewerkt.

Waar ben je naar op zoek?