Finale Skills in 2021 of 2022 naar Drenthe?

14 oktober 2019

Niet alleen de PvdA-fractie maar alle fracties steunden tijdens de Statenvergadering van 9 oktober de “Skills-motie” van de VVD. In deze motie wordt het college van Gedeputeerde Staten gevraagd om te onderzoeken of de landelijke finales van de “Skills Talents” en de “Skills Heroes” in 2021 of 2022 in Drenthe gehouden kunnen worden.

“Skills Talents” zijn teamvakwedstrijden voor leerlingen van het VMBO en “Skills Heroes” voor MBO-leerlingen. Er wordt gestreden om het landelijk kampioenschap in een 60-tal disciplines op het gebied van onder andere installatietechniek, tuinontwerp en -aanleg, zorg &  welzijn, techniek, media, vormgeving en ICT, bloemwerk, horeca, bakkerij en recreatie, dienstverlening en producten, mobiliteit en transport, economie en ondernemen, bouwen en wonen.

De Nederlandse kampioenen plaatsen zich voor het Europees kampioenschap en hebben dan de kans om Europees kampioen te worden of uiteindelijk wereldkampioen.

Onze fractie meent oprecht dat het houden van deze wedstrijden niet alleen de kennis en kansen van de deelnemers vergroot. De wedstrijden kunnen er zeker voor zorgen dat de waardering voor deze beide vormen van onderwijs toeneemt. Niet alleen meer waardering maar ook het vergroten van de instroom van meer jongeren – waaronder veel meiden.

In 2021 of 2022 ook in Drenthe: de finale van Skills!

[beeld: Pixabay]