Gemeenteraadsverkiezingen 2018: een terugblik

30 maart 2018

In alle gemeenten in Drenthe heeft de PvdA weer intensief campagne gevoerd om een goede positie in de gemeenteraden van Drenthe te verwerven. Al die mensen die zich enorm hebben ingezet verdienen een groot compliment. Er is hard gewerkt in een goede sfeer. Toch was het resultaat minder dan vier jaar geleden en al gauw komt dan de vraag op waar dat nou aan ligt.

De PvdA in Drenthe beweegt altijd mee met de landelijke bewegingen van de partij, maar zit daar in procenten dan altijd wel boven. Maar al met al is het wel moeilijk om je aan de landelijke trend te onttrekken. Als je het heel erg goed doet, kun je wellicht een zetel meer halen dan op basis van landelijke bewegingen het geval zou zijn. En als je het heel slecht doet haal je wellicht een zetel minder dan verwacht op basis van landelijke trends.

En dan zien we in Drenthe dus een dubbele situatie. Vrijwel overal doet de PvdA het slechter dan vier jaar geleden bij de gemeenteraad, maar ook doet de partij het in vrijwel alle gemeenten beter dan bij de Kamerverkiezingen van 2017. Meest opvallend in positieve zin daarbij zijn Emmen, Coevorden en De Wolden. De Wolden wist het niet alleen beter te doen dan bij de Kamerverkiezingen, maar zelfs nog iets beter dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen. Helaas ging er toch een zetel verloren door een ongunstige uitkomst van de verdeling van de restzetels. Coevorden scoorde vrijwel gelijk aan de vorige raadsverkiezingen, maar won maar liefst 6% ten opzicht van de Kamerverkiezingen. De partij handhaafde het aantal zetels daar.

Emmen vertoonde wel de meest bijzondere uitslag, beter dan de vorige raadsverkiezingen, beter dan de Statenverkiezingen en maar liefst 7,5% beter dan de Kamerverkiezingen in 2017! Daar werd dan ook een zetel gewonnen. Ook in Noordenveld deed men het goed met de partij. Na een gemeenschappelijke campagne met GroenLinks wist de partij het aantal zetels in de raad op peil te houden.

Minder ging het in Tynaarlo, waar nog iets onder de uitslag van de Kamerverkiezingen werd gescoord. Ook in Meppel had de partij het moeilijk, daar kwam men nog net een half procent boven de landelijke uitslag van 2017 uit en ook in Westerveld bleef de uitslag wat achter bij het resultaat in de meeste andere gemeenten.

Assen, Aa en Hunze, Borger-Odoorn, en Hoogeveen deden het gemiddeld, allemaal minder dan bij de raadsverkiezingen van 2014, maar ook allemaal behoorlijk beter dan bij de verkiezingen in 2017. In Hoogeveen misten de partij op een paar stemmen de derde zetel. Ook de bij de raad aangevraagde hertelling leverde geen ander beeld op. Weliswaar kreeg de PvdA er nog een aantal stemmen bij, maar dat gebeurde ook bij de VVD. In Midden-Drenthe boekte de partij een bijzondere uitslag: Bijna 6% minder dan bij de raadsverkiezingen in 2014, maar ruim 7% meer dan bij de Kamerverkiezingen verleden jaar. En zo wist men toch in Midden-Drenthe, als enige gemeente in Drenthe, de PvdA weer de grootste partij te maken.

Al met al verloor de PvdA gemiddeld een zetel per gemeente. Dat is natuurlijk erg vervelend, maar de drastische verbetering ten opzichte van de landelijke verkiezingen voorkwam erger.

De trend dat vanaf 2014 elke verkiezing een slechter resultaat liet zien dan de vorige is doorbroken. De PvdA in Drenthe deed het in totaal zo’n 5% beter dan bij de landelijke verkiezingen in 2017.

Dat de trend doorbroken is, is positief. Nog een ander positief gegeven: Er stemden in absolute zin meer mensen op de PvdA in Drenthe dan in 2017. Dus waar er in Drenthe zo’n 90.000 mensen minder gingen stemmen dan in 2017, kreeg de PvdA meer stemmen. In Emmen bedroeg de winst zelfs 1500 stemmen!

Meer dan voldoende aanleiding om er volgend jaar bij de Statenverkiezingen weer vol voor te gaan!

Waar ben je naar op zoek?