GroenLinks en PvdA: maak Drentse politiek CO2-neutraal!

20 maart 2018

De Drentse Statenfracties van GroenLinks en PvdA willen het goede voorbeeld geven als het gaat om duurzaamheid. Op dit moment heeft  Provinciale Staten van Drenthe echter een negatieve ‘ecologische voetafdruk’: de statenleden hebben teveel aardoppervlak nodig voor hun werkzaamheden. Om dat terug te dringen, brengen beide fracties nu eerst in beeld wat de milieubelasting is van de Statenleden.

Ons Statenlid Peter Zwiers legt uit: ‘De leden van Provinciale Staten van Drenthe reizen veelal milieubelastend per auto naar vergaderingen en bijeenkomsten. Ook de energiekosten voor verwarming en verlichting zorgen voor een vergroting van de voetafdruk van Provinciale Staten.’ De Statenfracties van GroenLinks en PvdA pleiten er dan ook voor om te komen tot een CO2-neutraal politiek orgaan (het eerste in Nederland en met de hoop dat er velen volgen). ‘Door CO2-neutraal te worden geeft PS van Drenthe een duidelijk signaal naar bedrijven en inwoners van Drenthe: duurzaamheid begint bij jezelf! Als iedereen zorgt dat zijn of haar eigen situatie CO2-neutraal wordt, wordt Drenthe een stuk duurzamer en nog mooier en leefbaarder.’

GroenLinks en PvdA hebben de griffie van het Drents Parlement gevraagd in beeld te brengen hoe groot de ecologische voetafdruk is van Provinciale Staten in Drenthe, aan de hand van de gemaakte kilometers en de vergaderuren van de statencommissies en Provinciale Staten. Met de uitkomsten kan een doorvertaling worden gemaakt naar de totale CO2-uitstoot van de Drentse politiek. Daarna kan worden gekozen voor compensatie, dan wel duurzame opwekking van de energie. Peter: ‘Aan de hand van onze eigen agenda en ervaringen maken GroenLinks en PvdA bovendien een inschatting van de extra vergaderuren van onze eigen fracties. Wij nodigen de andere Statenfracties uit om ook mee te doen en te proberen de provinciaal-politieke voetafdruk zo goed mogelijk in beeld te brengen.’

[beeld: Pixabay]