Door op 2 maart 2016

Help de vluchtelingen in Oranje

Het is beter wanneer vluchtelingen, die in Nederland worden opgevangen, zo snel mogelijk de taal leren en in contact komen met onze samenleving. Het is ook beter dat de kinderen onderwijs krijgen, volwassenen aan het werk komen of andere activiteiten verrichten die goed zijn voor hen zelf en voor onze samenleving. U kunt hier nu zelf een bijdrage aan leveren.

Op het AZC zijn vrijwilligers actief van Vluchtelingenwerk en van de Vrijwilligerscentrale. Maar er is ook behoefte aan activiteiten, die vooral gericht zijn op (het mogelijk maken van) contacten tussen vluchtelingen en inwoners. En dat kan op zoveel manieren. Het repareren van fietsen, het samen een Nederlandse en een buitenlandse taart bakken, samen naar het Drents Museum voor onder andere de Maya-expositie, samen de Fiets4Daagse rijden, werken aan natuurbehoud, noem maar op.

Famke ten Brinke van ZIVA staat aan de wieg van een nieuwe aanpak waarin een werkgroep van omwonenden en vluchtelingen zelf mensen met elkaar in contact brengt en werkt aan perspectief. Deze werkgroep organiseert hiertoe een wekelijks ontmoetingspunt, waar bewoners van het AZC hun wensen inbrengen en waar mensen uit de wijde omgeving laten weten wat zíj leuk vinden om samen te doen met één of meer vluchtelingen.

Spreekt dit u aan en sluit u niet uit dat u daar wel aan mee wilt doen, dan nodigen wij u graag uit om op zaterdagmiddag 26 maart a.s. van 14 – 15 uur een speciaal voor u georganiseerde informatiebijeenkomst bij te wonen. Famke ten Brinke zal de opzet toelichten en daarover met u in gesprek gaan. Mocht het zo zijn dat u direct zegt ‘Laat ik maar eens kijken hoe het werkt’ kunt u vanaf 15.30 uur aanwezig zijn bij het eerder genoemde wekelijkse ontmoetingspunt.

De locatie is het restaurant op het terrein van het AZC, Oranje 8, 9416 TC Oranje. Wanneer u het terrein op rijdt ligt het restaurant links voor u.

Dit initiatief staat natuurlijk open voor iedereen. Dus kent u in uw omgeving mensen, die ook interesse hebben, geef deze uitnodiging gerust aan hen door. Wat wij u vragen is om ons te berichten als u van plan bent naar de informatiebijeenkomst te komen. De ontvangst zal sober zijn, maar wij zorgen voor koffie en thee en als het even kan voor iets lekkers daarbij. Daarom willen wij graag weten op hoeveel mensen we ongeveer kunnen rekenen.

Dit initiatief is een goede manier om onze verbondenheid te tonen met de mensen die het geweld in hun land zijn ontvlucht en om mee te helpen hun tijd zo nuttig en aangenaam mogelijk te besteden. En u heeft er zelf ook wat aan.

Heeft u nog vragen of opmerkingen, dan kunt u bellen of mailen met:

Benno Reerink, telefoon (0593) 52 51 44, mail: [email protected]

Rieja Raven, telefoon (06) 13 90 94 85, mail: [email protected]