In memoriam Toltsje Scheringa

20 mei 2019

Op 14 mei 2019 is op 71 jarige leeftijd oud-fractievoorzitter Toltsje Scheringa na een kort ziekbed overleden. Maar wat is het snel gegaan. Het is gewoon niet te bevatten. En toch zullen we het moeten accepteren en dat valt zwaar, zeer zwaar.

Toltsje is jaren het boegbeeld van de PvdA fractie in Aa en Hunze geweest. Dat was al zo in de voormalige gemeente Gasselte en dat werd voortgezet in de gemeente Aa en Hunze.

Toltsje was als fractievoorzitter buitengewoon zichtbaar. Vele inwoners wisten haar te vinden als ze hulp of steun zochten. Ze had altijd een praatje klaar voor wie haar nodig had.
Toltsje was altijd bescheiden aanwezig, maar nam als het moest direct haar verantwoordelijkheid. Als volksvertegenwoordiger en vooral als mens. Warm, hartelijk en scherp als het moest. Ze stond voor haar zaak en voor de sociaal democratie.

Ook haar positie als fractievoorzitter stond nooit ter discussie. Die positie had ze gewoon. En dat deed ze enorm goed en gedreven. En het was af en toe best lastig om fractie, wethouder(s) en achterban op één lijn te krijgen en te houden, maar Toltsje deed dat gewoon.

Ze zorgde met haar gedrevenheid en passie voor een goede verbinding tussen fractie en wethouder(s). Vaak gingen die even bij haar langs, of belden ze. De keukentafel was veelal het centrum van het gesprek. Even bijpraten, even afstemmen of gewoon even weten hoe het met je ging. Dat was Toltsje ten voeten uit. Weten wat er speelt en tegelijkertijd oog voor de medemens.
En als de keukentafel van Toltsje kon spreken…

In 2010 vond Toltsje het na al die jaren politiek actief te zijn geweest genoeg. Het werd tijd voor anderen om het stokje over te nemen. Uit handen van burgemeester Eric van Oosterhout kreeg ze als eerste inwoner de Erepenning van de gemeente Aa en Hunze uitgereikt voor haar enorme verdiensten voor de samenleving. Een mooi gebaar, welke door Toltsje buitengewoon gewaardeerd werd.

Na haar politieke loopbaan bleef ze enorm betrokken bij de samenleving. Het ging bij Toltsje niet om de functies, maar om de mens. En daarvoor bleef ze zich inzetten. Altijd kon er een beroep op Toltsje worden gedaan.

Daaraan komt nu een einde.

Een fantastische vrouw is niet meer.

Bestuur en fractie

PvdA Aa en Hunze