Door op 26 mei 2017

Inspiratiebijeenkomst lokale energie: de introductie

Hoe kunnen we lokaal aan de slag gaan met energie en daarmee Drenthe en de Drenten vooruithelpen? De Statenfractie van PvdA Drenthe wil de 12 PvdA-afdelingen in de provincie ondersteunen om duurzaamheid samen met de inwoners invulling te geven. Na een eerste succesvolle bijeenkomst in januari volgde onlangs een tweede inspiratiebijeenkomst, met als thema ‘energie van onderop’. Het decor was bijzonder: de accommodatie van voetbalclub Achilles 1894 in Assen. Energiebesparing en zonnepanelen helpen hier om de contributie laag te houden en de sport betaalbaar en toegankelijk. En het zorgt lokaal voor verbinding.

De gemeenteraadsverkiezingen van 2018 komen eraan, duurzaamheid wordt zonder twijfel een onderwerp dat daarbij een rol gaat spelen. Om de PvdA-afdelingen in Drenthe ideeën daarvoor aan te reiken was deze bijeenkomst bedoeld, zo gaf Statenlid Peter Zwiers aan bij het begin van de bijeenkomst. ‘Drie inleidingen van experts, ieder vanuit een eigen invalshoek, geven aan waar de mogelijkheden liggen. Het aantal lokale initiatieven groeit snel. De voetbalclub waar we vandaag te gast zijn is daar een uitstekend voorbeeld van. In het tweede deel van de bijeenkomst zullen we horen wat de ervaringen van Achilles 1894 zijn. In 2016 zijn zij verkozen tot duurzaamste sportvereniging van Drenthe.’

Lees hier meer over de inleiding van Christiaan Teule (NMF), van Jan van der Bij (CMO STAMM) en van Paul van Dijk (Sport Drenthe). En lees hier over de ambitie van sportclub Achilles 1894.