Installatie nieuwe Provinciale Staten van Drenthe op 29 maart 2023

30 maart 2023

Op 29 maart zijn de nieuwe Provinciale Staten van Drenthe geïnstalleerd. Terwijl Extinction Rebellion vanaf het dak van het provinciehuis aandacht vroeg voor gifvrije bollenteelt en in bijenpakken gestoken actievoerders om de nieuwe Statenleden heen zoemden, vond in de Balloërkuil als vanouds de 4-jaarlijkse plechtigheid plaats. Voor de PvdA zijn Yvonne Turenhout, Fenneke Mensen-Maat, Hendrikus Loof en Jan Puper geïnstalleerd. Na de installatie volgde het zogenaamde duidingsdebat waarbij alle fracties hun bespiegelingen op de uitslag van de verkiezingen uiteen konden zetten. Namens onze fractie voerde Yvonne het woord.

Lees verder voor haar integrale bijdrage aan dit debat:

Voorzitter, er viel wat te kiezen. En dat hebben de Drenten gedaan. Mensen hebben gestemd met het hart, het hoofd en zeker met hun voeten. Door massaal op te komen. De democratie was – naast de BBB – de grote winnaar van deze verkiezingen. Dat stemt hoopvol.

Laat ik nu dan ook beginnen om de BBB van harte te feliciteren met hun prachtige resultaat. Niet alleen in de provincie Drenthe, maar in heel Nederland.

Ruim 33% van Drentse kiezers heeft de BBB het vertrouwen gegeven. Zij zijn hiermee de 1 na hoogste nieuwe binnenkomer sinds 1946. Het jaar dat de nieuwkomer PvdA met 37% de provincie Drenthe binnen stormde. Daarna zijn we 77 jaar aan het besturen geweest. De verwachtingen zijn wat dat betreft hooggespannen richting de BBB….

Natuurlijk ook de felicitaties aan de andere twee winnaars. De Partij van de Dieren en Volt. Twee partijen met een heel eigen herkenbaar geluid, dat er toe doet volgens de kiezers.

De PvdA heeft verloren, maar blijft wel de tweede partij in Drenthe. Dat voelt als een verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd past ons – gelet op de uitslag –  een zekere bescheidenheid. En ik heb het vermoeden dat die opmerking vandaag nóg wel een paar keer voorbij gaat komen.

Wij begrijpen de winst van BBB: veel mensen voelen zich niet gehoord en gezien. En hebben het gevoel dat de overheid er niet meer voor hen is. Er is veel onvrede over hoe het nu gaat in ons land.

Behalve in de verkiezingsuitslag zien we dat terug in het advies van drie gerenommeerde organisaties: de Raad voor de leefomgeving; Raad voor volksgezondheid & samenleving en de Raad voor het Openbaar bestuur. Dit advies kwam 2 dagen geleden naar buiten en bevestigt dat regio’s als de Veenkoloniën feitelijk jarenlang door de Rijksoverheid achtergesteld zijn. Dat voelt als onrecht. Sterker nog: dat is onrechtvaardig!

Zij doen daarbij 3 belangrijke aanbevelingen: investeer in regionale brede welvaart; zet in op een stevige fundament van voorzieningen voor vitale gemeenschappen en schep een basis voor vertrouwen en democratie.

Deze aanbevelingen zijn de PvdA uit het hart gegrepen, daar willen we mee aan de slag in de komende jaren. En wij hopen dat veel andere partijen zich hier ook door aangesproken voelen. En samen de grote opgaven die op ons wachten aan gaan pakken. Want Drenthe stáát voor grote opgaven. Wij moeten aan de slag. En daarvoor is een stabiele verbindende en daadkrachtige coalitie nodig.

De PvdA wil Drenthe vooruit helpen en is van de beweging naar voren. Wat dat betreft spreekt de 3e B bij BBB ons dan ook zeer aan. Beweging die wij nu ook al zien bij de Drentse Natuur en milieufederatie die hardgrondig pleit het doorbreken van de impasse in het stikstofbeleid en het loslaten van belemmerende deadlines en gedwongen uitkoop. Op zijn Drents gaan wij er wel komen.

Wij hebben een voorkeur voor een akkoord op hoofdlijnen. Dat heeft in de afgelopen periode ook goed gewerkt. We hebben daardoor flexibel in kunnen spelen op ontwikkelingen als corona en de oorlog in Oekraïne. En belangrijker nog, dit geeft de noodzakelijke ruimte voor brede verbinding in de Staten.

Voorzitter, De PvdA staat voor omkijken naar elkaar, eerlijk delen en samen werken aan een eerlijke en sociale toekomst voor iedereen. Uit liefde voor Drenthe.

Wat de PvdA betreft zetten wij de komende jaren vol in op:

• bestaanszekerheid voor iedereen
  • een betaalbare woning, ook voor de jongeren wiens leven nu op pauze staat,
  • een eerlijke energierekening en
  • een leefbaar platteland met goede zorg dichtbij en goed openbaar vervoer ook in de dorpen.

En natuurlijk ook perspectief voor de boeren, een snelle transitie naar duurzame energie en herstel van de natuur.

Inmiddels heeft de BBB haar verantwoordelijkheid als grootste partij genomen. En is voortvarend aan de slag gegaan met de verkenning voor een nieuw bestuur. Ons eerste gesprek met de verkenner Astrid Nienhuis was positief. Wij kijken dan ook met vertrouwen uit naar het vervolg.