Jacob Bruintjes over de PvdA Drenthe in 2018

18 januari 2018

Bij de nieuwjaarsbijeenkomst van PvdA Drenthe sprak onze gewestelijk voorzitter Jacob Bruintjes de aanwezigen toe. Hij wenste ze onder meer een goede gezondheid toe en een goede omgang met elkaar – in een goed gesprek, oog in oog, met respect. Uiteraard stond hij ook stil bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen.

Dat gezondheid een groot goed is, dat gekoesterd mag worden, was volgens Jacob Bruintjes in 2017 in de gemeente Westerveld duidelijk voelbaar. ‘In het afgelopen jaar zijn in Drenthe veel PvdA’ers overleden die binnen de partij actief zijn geweest of dat nog steeds waren. Met name de afdeling Westerveld heeft het hierbij zwaar voor de kiezen gehad. Laten we hopen dat we dat betreft in ieder geval een beter jaar tegemoet gaan.’

Bruintjes wenste iedereen ook alle goeds toe in de manier waarop we met elkaar omgaan: ‘Dat er niet alleen met en over u wordt gefacebookt of getwitterd, maar dat er ook gewoon met u wordt gesproken. Oog in oog, met aandacht voor elkaar en respect voor elkaars opvattingen. En met tijd voor analyse, overweging en dan pas oordeel.’ De kwestie Moorlag heeft volgens onze voorzitter duidelijk gemaakt wat er gebeurt als we dat gesprek achterwege laten. ‘Meningsvorming moet weer net zo belangrijk worden als meningsuiting.’

Vooruitkijkend naar de gemeenteraadsverkiezingen wenste Jacob Bruintjes alle PvdA-afdelingen veel succes: ‘Ik hoop dat de PvdA erin slaagt zich te laten zien als partij die zich inzet voor het algemeen belang. Voor ons hoort daarbij: een krachtige overheid, die onze inwoners zekerheid en bescherming biedt. Ook als ze tegen diezelfde overheid beschermd moeten worden. Ik zeg aardbevingen Groningen en dan weet u wat ik bedoel.’ Ook met de ‘nieuwe ongelijkheid’ die Paul Scheffer onlangs in NRC Handelsblad benoemde moet de PvdA aan de slag. ‘Dat moet de PvdA doen!’

Lees hier de volledige tekst van de speech van Jacob Bruintjes: NIEUWJAARSRECEPTIE VAN DE PVDA DRENTHE 15 JANUARI 2018.