Door op 5 oktober 2017

Jetta Klijnsma komt terug naar Drenthe

De PvdA Drenthe is verheugd met het voorstel om Jetta Klijnsma voor te dragen als de nieuwe commissaris van de Koning in Drenthe. Het Drents Parlement besloot hiertoe tijdens een extra vergadering op 29 september. De geboren Hoogeveense keert daarmee terug naar Drenthe.

Net voor de zomer werd het ‘profiel’ voor de nieuwe ‘Drentse Commissaris’ vastgesteld door het Drents Parlement. Zij of hij moest een verbinder en een netwerker worden, iemand die zaken voor elkaar krijgt: “stevig op de inhoud maar zacht op de relatie”. Iemand die middenin de samenleving staat en zich in kan leven in de Drentse cultuur. Een commissaris met bij voorkeur provinciale en landelijke bestuurlijke ervaring, iemand die Drenthe op de kaart zet in Den Haag, Brussel en Duitsland. Aan dat profiel voldoet Jetta Klijnsma het beste, oordeelde de Vetrouwenscommissie.

De bestuurlijke ervaring van Jetta Klijnsma is groot. Sinds 5 november 2012 is zij staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij was dat eerder in het kabinet-Balkenende IV en daarvoor onder meer wethouder en waarnemend burgemeester in Den Haag. Klijnsma was actief bij veel maatschappelijke organisaties op het gebied van (sociale) zorg en welzijn, zoals het Liliane Fonds, de Stichting Korrelatie en de Start Foundation.

In een reactie laat PvdA Drenthe-fractievoorzitter Roelie Goettsch weten enthousiast zijn over de voordracht: ‘Jetta Klijnsma kent Drenthe en de Drenten goed. Ze zal hier snel op haar plaats zijn. Dat nu net een vrouw benoemd wordt in het jaar dat we 100 jaar vrouwenkiesrecht vieren is natuurlijk ook prachtig. We verwelkomen haar in haar nieuwe rol als commissaris van de Koning in Drenthe en zien uit naar een goede samenwerking.’

Waar ben je naar op zoek?