22 december 2016

Kabinet nomineert Koloniën van Weldadigheid voor Unesco

Een feestelijke gebeurtenis in Veenhuizen op de kortste dag van het jaar: onze minister Jet Bussemaker maakt bekend dat de Koloniën van Weldadigheid worden voorgedragen voor de Unesco-status. Wereldwijd toonaangevend en beschermd erfgoed dus. Een erkenning voor deze bijzondere iconen van Drenthe. Ook onze gedeputeerde Cees Bijl was erbij.

Wegens de unieke cultuurhistorische waarde worden de Koloniën van Weldadigheid voorgedragen door het kabinet om op de Werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst te worden. Minister Bussemaker (Cultuur) maakte dit nieuws op woensdag 21 december bekend in Veenhuizen. Burgemeester Klaas Smid van Noordenveld heette alle aanwezigen welkom. Ook gedeputeerde Inga Verhaert van de Provincie Antwerpen was aanwezig. Na enkele inleidingen onthulde de bewindsvrouw met de schoolkinderen van CBS De Veenster en Obs De Vlinderhof een digitale klok, die aftelt naar het moment waarop UNESCO oordeelt over de voordracht. Volgens Cees Bijl is dit weer een belangrijke stap in de richting van Parijs, waar de Unesco zetelt en over de voordracht gaat beslissen in 2018. ‘Heel mooi dat de minister ons dit vandaag zelf kwam vertellen, in aanwezigheid van een toekomstige generatie, waar we dit erfgoed voor gaan bewaren.’

Lees en bekijk hier het fotoverslag van de bijeenkomst.