Lintjesregen in Drenthe: ook PvdA’ers zijn onderscheiden

24 april 2020

Gelukkig gaan er sommige dingen in Nederland nog wel door en de bekende lintjesregen is daar een van, voorafgaand aan Koningsdag. ‘Het heeft zijne majesteit behaagd…’ Dit jaar viel deze eer onder meer ten deel aan Mieke Ceelen en Anne Doornbos; ze werden beide Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Zij waren actief voor het gewest Drenthe en het gewestelijk bestuur stelt ze graag aan u voor. Beide van harte gefeliciteerd!

Mieke Ceelen

Mieke was in de negentiger jaren statenlid van de PvdA in Drenthe. Toen hield ze zich al bezig met zaken als emancipatie, zorg en welzijn. Dat is ze ook na haar statenlidmaatschap blijven doen. Onder andere in haar werkzaamheden op het gebied van emancipatie voor de stichting Enova, maar ook, na haar pensionering, in een groot aantal vrijwilligersfuncties. Zo was ze onder meer lid van de WMO raad van Aa en Hunze, was ze in 2017 initiatiefnemer voor de nieuwe opzet van de klankbordgroep mantelzorg en zat zat ze in de Raad van Toezicht van de Centrale Huisartsendienst Drenthe. Tot op de dag van vandaag is ze actief in de ouderenzorgwerkgroep ONE, een afkorting van Omzien Naar Elkaar. Dat past bij Mieke die geroemd wordt vanwege haar grote inzet, enthousiasme, deskundigheid en een groot hart.

Anne Doornbos

Anne was jarenlang werkzaam als gemeentesecretaris van de gemeente Noordenveld. Na zijn pensionering was hij vier jaar lang voor de PvdA raadslid en fractievoorzitter in de gemeenteraad van Noordenveld. Maar ook is hij al heel lang actief als schrijver en dichter, vooral in zijn geliefde Drèents. Hij heeft zich als voorzitter van de stichting het Drentse Boek en als voorzitter van het Het Huus van de Taol enorm ingezet voor versterking van de positie van het Drèents. In 2019 nam hij na twaalf jaar voorzitterschap afscheid. Voor zijn pensionering was hij wat meer op de achtergrond actief voor de PvdA. Altijd beschikbaar voor klussen, zo was hij meerdere keren redacteur van de PvdA-verkiezingsprogramma’s voor de statenverkiezingen. Ook voor het programma van 2019. En daarin stond natuurlijk een passage in het Drèents over het Drèents. Met eigenzinnigheid, humor en verbindend vermogen draagt Anne veel bij aan onze samenleving.