Door op 28 december 2016

Luisteren naar de burger! – Column van Hendrikus Loof

“U keert de burgers de rug toe!” Een uitspraak gedaan in de Provinciale Statenvergadering op woensdagochtend 9 november jl. door H.J.L. Bronts, Drents Statenlid voor de PVV, in de richting van de PvdA fractie. De heer Bronts was die bewuste ochtend met een brede grijns opgestaan nadat hij had vernomen dat Dagobert Duck de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten had gewonnen. Hij roemde Duck en in één moeite door ook de andere leden van de familie Duck: Le Pen, Farage, Hofer en Wilders. Bronts was op dreef die ochtend want Duck’s uitverkiezing betekende volgens hem dat er “is afgerekend met de oude politiek, met de elite, met de Gutmenschen.”

Zijn tirade was reden voor onze fractievoorzitter om een ander gevoel hier tegenover te zetten. Een gevoel van bezorgdheid, misschien wel van angst maar in ieder geval van ongerustheid. En, in tegenstelling tot de PVV, een oproep om in plaats van de verdeeldheid te benoemen, de samenwerking te zoeken.

Boter aan de galg.

Zo bleek op 14 december jl. tijdens de volgende Statenvergadering. De laatste vergadering voor het kerstreces en naar goed gebruik begint die vergadering met een cultureel voorgerecht. Deze keer verzorgd door bewoners uit de gemeente Midden-Drenthe en vluchtelingen die gehuisvest zijn in AZC Oranje. Gezamenlijk hadden zij in het kader van het project ‘Talent voor Gastvrijheid’ een tweetal liedjes ingestudeerd en die werden in de Statenzaal ten gehore gebracht. De zaal was afgeladen (er stonden ook nog wat spannende zaken als FOC en GAE op de agenda) en de artiesten-in-de-dop waren knap zenuwachtig. Toch kwam ‘Imagine’ van John Lennon prachtig uit de verf. Het bezorgde mij in ieder geval kippenvel. Daarna zongen ze een 4-talig lied S’agapo (ik hou van jou). Prachtig toch? Een daverend applaus was hun deel.

Vijf stoelen waren onbezet in de zaal. Er stonden zelfs geen naambordjes meer voor. Dat waren de stoelen van de 5-koppige PVV-fractie. De PVV houdt niet van cultuur en ook niet van vluchtelingen. Daarom waren ze er niet, lazen we de volgende dag in de krant. Dat ze behalve deze vluchtelingen tegelijkertijd ook enkele Nederlandse burgers schoffeerden en negeerden, was kennelijk niet in hun opgekomen. Dat waren dan waarschijnlijk burgers waar niet naar geluisterd hoeft te worden. Burgers die zich inspannen voor het samenbrengen van culturen en generaties en dat uiten door middel van muziek. Hoe onschuldig en hoe waardevol kan het zijn? Maar door te blijven zitten en te luisteren geef je blijk van waardering en dat is de PVV Statenleden duidelijk een brug te ver en dan is er maar één remedie: wegblijven.

Dat is dan zeker ‘nieuwe politiek’. Ik noem het gewoon onfatsoenlijk.