Marketing Drenthe en ‘oer’: neem ook de radiotelescopen mee

23 mei 2018

Bij de vergadering van de Statencommissie Financiën, Beheer, Cultuur en Economie (FCBE) op woensdag 23 mei werd de subsidie voor Marketing Drenthe besproken. Marketing Drenthe zet onze provincie op de kaart voor de ‘vrijetijdseconomie’. Oftewel de recreatie en het toerisme in Drenthe. Michel Berends las de plannen en verwoordde de visie van de PvdA-fractie. ‘In een breed verhaal over “oer” mogen de radiotelescopen van Astron/Lofar niet ontbreken.’

De Statencommissie sprak over de 1,4 miljoen subsidie die de provincie Drenthe aan Marketing Drenthe wil geven voor de periode 2019-2020. De PvdA is akkoord met de aanpak, zo liet Michel Berends weten. ‘Duitsland wordt terecht neergezet als groeimarkt en wellicht liggen er ook kansen voor meer bezoek uit China.’ Dat in de aanpak van Marketing Drenthe de Drentse iconen zoals de TT prominent worden genoemd is een goede zaak, maar de radiotelescopen moeten daar ook bij worden gepakt: ‘Dan gaat het dus echt over de oerknal. De telescopen passen bij de positionering van Drenthe als oorspronkelijk, avontuurlijk en robuust. Dat geldt ook voor de nieuwe productie van Tom de Ket  over de oertijd – ‘Mammoet’ – die als opvolger van het Pauperparadijs in de zomer 2019 wordt uitgevoerd.’ Michel Berends gaf aan dat toegankelijkheid structureel mee moet worden genomen, ook in de marketingaanpak van onze provincie. ‘Toegankelijkheid is immers de norm in al het beleid, zonder uitzondering. Bij de provincie en bij al haar uitvoeringsorganisaties zoals Marketing Drenthe. We blijven als PvdA daar op hameren.’

Gedeputeerde Henk Brink reageerde op dit laatste punt dat de aandacht voor toegankelijkheid meer dan terecht is en zeker een rol speelt in de manier waarop de provincie haar beleid vormgeeft. Ook waar het recreatie en toerisme betreft.

[beelden: Pixabay en Pauperparadijs]