Marketing Drenthe: onze provincie staat steeds beter op de kaart

16 september 2020

Het Drents Parlement besprak het meerjarenplan van Marketing Drenthe, de organisatie die onze mooie provincie bekend maakt in binnen- en buitenland. De PvdA is erg positief over dit meerjarenplan en de wijze waarop Marketing Drenthe bezig is met het positioneren van Drenthe. Gezien de groeiende belangstelling voor het vieren van vakantie in eigen land moet die lijn zeker worden doorgezet.

De fractie van de PvdA ziet heel veel ambitie in het meerjarenplan en dat is goed. Er wordt voortgeborduurd op de basis die in de afgelopen jaren is gelegd. Een basis waarvan tijdens de Coronacrisis al is gebleken dat die goed is. Men had een goed netwerk opgebouwd en kon door dit netwerk heel snel schakelen en goed anticiperen op de nieuwe werkelijkheid. Waar wij als fractie ook heel erg over zijn te spreken is de goede samenwerking tussen Marketing Drenthe en de sector. Door deze samenwerking wordt er ook heel veel gegevens gegenereerd die vervolgens weer kan worden gedeeld met diezelfde sector. Tevens weet men dan zelf ook wat de volgende stappen moeten zijn en waar op moet worden bijgestuurd. ‘Meten is weten’ is erg belangrijk.

Maar de PvdA heeft ook wel zorgen. De afgelopen vakantieperiode heeft laten zien dat de er op het gebied van de verblijfsrecreatie nog wel het een en ander moet worden verbeterd. Natuurlijk zijn er hele goede parken bij die het uitstekend doen en alles goed voor elkaar hebben, maar met name de commerciële kwaliteiten van deze sector kunnen nog wel een boost krijgen. De rol van Marketing Drenthe in deze is wat ons betreft wel een terughoudende. Zij moet niet op de stoel van de ondernemers gaan zitten, maar ondersteuning in de vorm van kennisdeling en het verbinden van ondernemers aan elkaar is belangrijk zodat men van elkaar kan leren. De PvdA maakt zich ook zorgen over de berichten over de negatieve gevolgen van toerisme op de natuur. Die natuur waarvoor de toerist juist naar Drenthe komt en waar we dus zuinig op moeten zijn. Een belangrijk punt van aandacht dus.

Bewoners van Drenthe zullen ook meer betrokken gaan worden bij de projecten van Marketing Drenthe, zo lezen wij in het plan. Vakantieparken, musea, et cetera zijn erg belangrijk voor de leefbaarheid van met name de plattelandsgebieden. Inwoners van Drenthe moeten eigenlijk alleen maar profijt hebben van het toerisme in Drenthe en geen nadelen in de vorm van overlast. Daarvoor moet er goed contact zijn tussen de sector en de inwoners. Wij zijn ervan overtuigd dat wanneer een toeristisch bedrijf af en toe iets terug doet voor de eigen lokale inwoners, zij automatisch gratis ambassadeurs van dat bedrijf worden – en op die manier ook van Drenthe.