4 februari 2016

Motie in Provinciale Staten: houd intensive care Hoogeveen open!

Goede zorg moet dichtbij zijn voor alle Drenten, ook de intensieve. De Statenfracties van GroenLinks, PvdA en SP zijn daarom bezorgd over het mogelijk verdwijnen van de intensive care uit het Bethesda-ziekenhuis in Hoogeveen. Met een motie dringen zij aan op behoud van deze belangrijke, levensreddende voorziening.

Op 23 januari stond een verontrustend bericht in NRC Handelsblad: mogelijk verdwijnt de intensive care uit het Bethesda-ziekenhuis in Hoogeveen. Op dit moment staat de IC-afdeling in Hoogeveen al onder grote druk omdat ernstig zieke patiënten worden doorgestuurd naar Emmen. Alleen daar is 24 uur per dag, zeven dagen per week een ‘intensivist’ beschikbaar. De 90.000 inwoners in Hoogeveen en omgeving die van deze zorg afhankelijk zijn maken zich hier grote zorgen over. Zij zullen bij het sluiten van de IC-afdeling in Hoogeveen aangewezen zijn op veel verder weg gelegen ziekenhuizen in Emmen en Stadskanaal. Deze zijn bovendien met openbaar vervoer veel moeilijker bereikbaar; zeker voor oudere inwoners is dat een zeer ongewenste ontwikkeling.

De Statenfracties van GroenLinks, PvdA, SP en SterkLokaal in het Drents Parlement delen de zorg van de inwoners. Het is nu tijd om actie te ondernemen: in de zomer van 2016 komt het Zorginstituut met een nieuwe richtlijn voor intensive care. Die nieuwe richtlijn moet rekening houden met de bijzondere situatie in Drenthe: een krimpende en ouder wordende bevolking, met ziekenhuizen die ver uit elkaar liggen. PvdA-Tweede Kamerlid Bouwmeester heeft hierover inmiddels vragen gesteld aan minister Schippers. Deze gaf de toezegging dat de belangen van de inwoners worden meegewogen bij de nieuwe richtlijn. Ook de eerste lijnszorg wordt gehoord.

De vier partijen riepen in de Statenvergadering van 3 februari Gedeputeerde Staten met een motie op het belang van spoedeisende zorg onder de aandacht te brengen bij Zorginstituut Nederland, het ministerie van VWS en Treant Zorggroep (eigenaar van de ziekenhuizen in Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal). Alle IC-afdelingen in de drie ziekenhuizen moeten open blijven, aldus de partijen in de motie.

Gedeputeerde Henk Jumelet stond positief tegenover de motie. Hij gaat het overleg met Treant Zorggroep aan en rapporteert terug aan de staten. Tot die tijd wordt de motie aangehouden.

Waar ben je naar op zoek?