Motie voor klimaatbos

21 december 2018

Onze Statenfractie diende bij de laatste vergadering van 2019 een motie in om een klimaatbos aan te leggen. Hiermee kunnen de reiskilometers van de leden van Provinciale Staten worden gecompenseerd. Lees hieronder de toelichting van Statenlid Peter Zwiers op de motie.

De afgelopen jaren hebben we fors ingezet op het verduurzamen van Drenthe. We hebben zo ongeveer iedereen gevraagd om aan de slag te gaan met het terugdringen van het energiegebruik en het opwekken van duurzame energie. Ongeveer iedere groep in Drenthe is in deze Statenzaal aan de orde geweest: Woningeigenaren, Boeren, Openbaar Vervoer, Woningcorporaties, Industrie, we vragen van hen allen om hun footprint naar beneden te brengen en te werken aan een duurzaam Drenthe.

En toch zijn we een groep vergeten. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. We hebben onze eigen footprint nog nooit tegen het licht gehouden. Toch is deze de afgelopen jaren gedaald. Door de inspanningen van dit college is bijvoorbeeld ons energieverbruik tijdens vergaderingen sterk verduurzaamd, doordat we grotendeels van het gas af zijn gegaan. En dat is mooi. Maar ook wij zijn er nog niet.

Jaarlijks rijden wij gezamenlijk ongeveer 160.000 kilometer om ons politieke werk te doen. Dat is jaarlijks 4x de aarde rond met ons allen. In onze rode Opel, of onze blauwe Volkswagen, we rijden wat af. En dat past niet bij onze duurzame doelstellingen.

Volgens GroenLinks en de PvdA kunnen we vier dingen doen:

• helemaal niets en daarmee accepteren dat we niet naar 0 op de meter gaan. Voor ons geen optie.
  • Minder gaan rijden met elkaar. Ook dat is geen optie, want juist onze zichtbaarheid in de provincie moet niet worden beperkt.
  • Iedereen een electrische auto of met het ov. U hoeft van ons geen voorstel te verwachten dat iedereen een electrische auto krijgt. Het zal het draagvlak voor de energietransitie niet bevorderen. Het ov kan meer worden benut, maar dat is ook, gelet op het vele avondwerk, niet altijd en overal beschikbaar.
  • Dan blijft compenseren over. En dat voorstel doen we u. We stellen u voor de mogelijkheden van een Statenbos te onderzoeken.

Daarnaast zien wij een stijgende vraag naar mensen die zelf uit bijvoorbeeld duurzame afwegingen, een boom willen planten. Wij willen deze twee ideeën graag koppelen.

Voorzitter, wij hebben zelf wat voorwerk gedaan. De aanleg van een Statenbos kost ongeveer €10.000,-.

U kunt denken wat draagt dit kleine beetje bij aan de verduurzaming van Drenthe? 160.000 kilometer is een druppel van het geheel. Maar wij moeten het goede voorbeeld geven. En geldt dat anders ook niet voor die ene woningeigenaar die we vragen zijn woning te verduurzamen. Laten wij ook ons huis, of eigenlijk is dat huis natuurlijk van Thorbecke, gaan verduurzamen en ook ons steentje bijdragen.

Laten we onze ambities ook over onszelf afspreken. Voorzitter, wij vragen vandaag niet om een Statenbos aan te leggen. Wij vragen om het nader te onderzoeken, zodat de nieuwe Staten erover kunnen beslissen. Dat lijkt ons een mooi deel van de nalatenschap van deze Staten. Wij hopen daarbij op brede steun in deze Staten.

De motie haalde het helaas niet; 16 Statenleden stemden voor, 20 tegen. Niettemin blijft de uitnodiging staan aan alle partijen om mee te denken hoe we onze ‘fotoprint’ (voetafdruk) op deze aarde kunnen verkleinen.

[beeld: Pixabay]