Natuurinclusieve landbouw: PvdA benadrukt belang gezamenlijke aanpak

23 september 2020

In het Drents Parlement werd onlangs gesproken over ‘natuurinclusieve landbouw’. Natuurinclusief produceren betekent dat de natuur niet alleen optimaal wordt gebruikt, maar ook wordt gespaard en verzorgd. Onze Statenfractie staat hier zeer positief tegenover, zo liet Statenlid Rudolf Bosch weten. Hier ligt een belangrijke opgave: voor de boeren zelf, maar ook voor alle andere betrokken partijen: van overheden tot en met inwoners.

De transitie naar een natuurinclusieve landbouw is wat de PvdA betreft geen vraagteken, zo gaf Rudolf Bosch. ‘Het een noodzakelijke aanpassing van ons leefpatroon om komende generaties duurzaam en gezond te blijven voeden. Dit vergt een duidelijke stip aan de horizon die een gezond en vitaal perspectief biedt voor zowel de natuur als ook voor de consument en de landbouwsector.’

Door middel van een integrale aanpak (‘Farm-to-fork’, van boer tot bord) moeten we een transitie naar een duurzame landbouw doormaken. Bosch: ‘Dat vergt een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid, die we niet eenzijdig bij de landbouw kunnen neerleggen. Ook overheden, natuurbeheerders, maatschappelijke organisaties en bedrijven in de voedingsindustrie staan aan de lat. Daarom moet scherp gekeken worden waar zich kansen voordoen om door slim combineren van regelingen de transitie van de grond te krijgen. De impact daarvan is groot en daarom moeten we tevens het draagvlak daarvoor onder verschillende groepen in de samenleving vergroten. Bijvoorbeeld door de economische vruchten van de transitie eerlijk te verdelen.’

In dit verband wijst de Drentse PvdA-Statenfractie op de sociale context van een andere manier van landbouw bedrijven: ‘Het is niet alleen de landbouw maar vooral de hele omgeving hiervan die de economische levensvatbaarheid van de kringlooplandbouw bepaalt. In het spel van vraag en aanbod zijn toeleveranciers, afnemers, de overheid en niet in de laatste plaats de consumenten zelf van groot belang.’  Ook wil de PvdA nogmaals wijzen op het belang van de verbondenheid van de landbouw met de directe omgeving: ‘Het produceren en consumeren van lokaal voedsel, gebaseerd op de natuurlijke mogelijkheden die de omgeving biedt, zou het uitgangspunt moeten zijn. Daarmee voorkomen we ook dat gronden die nu eigenlijk niet geschikt zijn voor bepaalde teelten overmatig bemest worden – om toch vooral maar daarop te kunnen verbouwen. Met de keuze voor local foods kunnen we de uitstoot van stikstof verminderen.’

Op de vraag of er vanuit de provincie subsidies en financiële prikkels moeten worden gegeven om de overgang naar natuurinclusieve landbouw te bevorderen, zegt de PvdA voorzichtig ‘ja’. ‘Daarbij vragen we ons wel af het opendraaien van de subsidiekraan naar louter de landbouwsector de beste weg is. Moeten we ons geld niet meer inzetten op de transitie in de sociale context, oftewel de consumenten en de afnemers en producenten? We pleiten ervoor eerst goed naar de mogelijke lange termijneffecten van subsidies en andere prikkels vanuit de overheid te kijken.’