Door op 9 maart 2014

Netwerk Jong PvdA Drenthe wil stagemakelaars voor MBO’s

EMMEN- Het netwerk Jong PvdA Drenthe wil stagemakelaars inzetten op de MBO’s in Drenthe. Deze stagemakelaars kunnen een brug slaan tussen de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Op die manier kunnen de stagemakelaars bijdragen aan het oplossen van het huidige tekort aan stageplaa tsen. Bovendien kunnen de stagemakelaars de leerlingen begeleiden tijdens de stage.

De jonge sociaal-democraten zien dat veel jongeren moeite hebben met het vinden van een stageplaats. Daardoor komen opleidingen in de knel met uitval als gevolg. En dat terwijl het opleiden van vakkrachten juist belangrijk is. In de technieksector, één van de sterkste sectoren van Drenthe, lijken er grote tekorten te ontstaan. De kans op een baan in de sector is dus groter dan in andere sectoren. De jonge PvdA’ ers vinden het dan ook onbegrijpelijk dat er nog steeds MBO’s zijn die hun netwerk met het bedrijfsleven onvoldoende op orde hebben.

Het netwerk Jong PvdA Drenthe stelt voor om vrijwillige stagemakelaars in te zetten. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen zijn die met pensioen zijn en altijd gewerkt hebben in een bepaalde sector. Juist die categorie heeft vaak een groot netwerk, marktkennis en vakkennis. Het plan is voordelig voor zowel de leerlingen als de stagemakelaars zelf: de laatst groep doet contacten op en behoudt een dagelijks werkritme.

Het voorstel is een onderdeel van de actie Positieve Politiek van het netwerk Jong PvdA Drenthe. Een actie binnen de Partij van de Arbeid om te gaan voor kansen en gericht is op een positieve toekomst.

Waar ben je naar op zoek?