Nieuwjaarsreceptie: bijzondere locatie, sfeervolle middag

30 januari 2020

Op zaterdag 18 januari kwamen leden van PvdA Drenthe en diverse gasten naar Frederiksoord. De precieze bestemming: Museum De Proefkolonie. Een prachtig gebouw waar de geschiedenis van de Koloniën van Weldadigheid kan worden beleefd. De bezoekers van de nieuwjaarsreceptie konden hier een kijkje nemen en komen vast nog een keer terug: er is hier veel te zien, in en om het museum!

Na een welkom met een heerlijk Kolonieturfje van cake en chocolade – de organisatie was zoals altijd in de vakkundige handen van onze fractiemedewerker Anneke Lubbers – was het om 17 uur de beurt aan fractievoorzitter Hendrikus Loof om alle aanwezigen van harte welkom te heten en hen een gezond en gelukkig nieuwjaar te wensen.

Hij gaf het stokje door aan gewestelijk voorzitter Jacob Bruintjes, die zijn toespraak begon door stil te staan bij het overlijden van Piet van Kuilenburg. Een lid van de Drentse PvdA-familie die veel heeft betekend voor de sociaal-democratie; lokaal in Hoogeveen, provinciaal in Drenthe en ook landelijk.

En zoals passend bij een mooie traditie had Jacob ook dit keer een boek mee dat hij graag onder de aandacht wilde brengen: ‘Polarisatie’ van filosoof Bart Brandsma. In dit boek houdt Brandsma een pleidooi voor het midden, om daar samen aan te werken.

‘In het midden bevinden zich degenen die ervoor kiezen niet te polariseren.’ Het is een plek van waaruit vragen kunnen worden gesteld. Door het eigen oordeel op te schorten en onbevooroordeeld te luisteren. Om van daaruit bruggen te kunnen bouwen. ‘Oefenen in luisteren doen we echter heel weinig. Op school wordt ons als geleerd om als kritische burger onze mening te uiten. Laten we dat in 2020 eens anders aanpakken. Daarom wens ik jullie allen een luisterrijk jaar!’

Onze gedeputeerde Cees Bijl kreeg eveneens het woord en keek kort terug op een bijzonder verkiezingsjaar. ‘Mensen in Drenthe perspectief bieden, daar gaat het de PvdA om. Op werk, een huis, goede zorg. Daarbij wilden we als partij ook de sociale agenda van de provincie weer hoger op de agenda krijgen en dat is door de verkiezingsuitslag gelukt. Het was wel spannend gezien de landelijke politieke ontwikkelingen maar we hebben het doel gehaald: weer lijst 1 worden!’

Dat de nieuwjaarsreceptie uitgerekend op deze locatie plaatsvindt vond Cees Bijl bijzonder: ‘In 2006 is het denken begonnen over de Koloniën van Weldadigheid. Hans van der Laan spande zich op dat moment in voor het behoud van Veenhuizen. Nu, veertien jaar later, lijkt het te gaan lukken om de status van UNESCO-werelderfgoed in de wacht te slepen. Dat is heel bijzonder. Zonder die eerste ambities van toen was dat niet gelukt en was ook dit museum er niet geweest.’ De Koloniën van Weldadigheid staan voor oude waarden: ‘Die oude waarden hebben wij met de PvdA ook maar ze krijgen steeds nieuwe vormen. Hier is destijds de armoedebestrijding begonnen en is de basis voor de verzorgingsstaat gelegd. Anno 2020 zijn dat nog steeds belangrijke onderwerpen en daar blijven we in het nieuwe jaar aan werken, in een goede samenwerking met de coalitie en de andere partijen in het Drents Parlement. Een prachtig 2020 gewenst en veel gezondheid!’

Na deze mooie woorden was het nog lang gezellig in het grand café van Museum de Proefkolonie.

www.proefkolonie.nl