Op de agenda door de PvdA: lokaal voedsel in Drenthe

7 maart 2019

Op initiatief van de PvdA-Statenfractie vond er woensdag 6 maart een Statenbrede bijeenkomst plaats over de mogelijkheden van streekproducten.

De PvdA is ervan overtuigd dat lokaal geproduceerd voedsel een belangrijke bijdrage kan leveren aan de verduurzaming van de agrarische sector en goed is voor de regionale economie. Nu wordt er veel heen en weer gesleept met voedsel. Dit veelvuldig vervoeren is slecht voor het milieu en verhoogt de kosten van voedsel.

Bovendien willen steeds meer mensen weten waar hun voedsel vandaan komt. Willen weten wie het voedsel produceert en hoe dat voedsel geproduceerd wordt. Ook kan regionaal geproduceerd voedsel een bijdrage kan leveren aan de toeristische sector. Het biedt mogelijkheden voor restaurants om zich te onderscheiden en leent zich voor het organiseren van ‘food festivals’.

Er is al een aantal prachtige initiatieven in Drenthe op het gebied van streekproducten ( bijvoorbeeld Drents Goed en Dubbel Drents), maar het verbinden van vraag en aanbod blijkt nog lastig. Daar zou de provincie een mooie rol in kunnen spelen. Al met al zeker een onderwerp dat ook in de volgende bestuursperiode van belang is, voor Drenthe en de Drenten.

[Beelden: Pixabay en Maaike Bakker]

Waar ben je naar op zoek?