Piratencultuur opgenomen op website Immaterieel Cultureel Erfgoed

14 september 2018

De piratencultuur is opgenomen op de website van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland. Het Drentse PvdA-Statenlid Peter Zwiers heeft een jaar geleden het initiatief genomen om de piratencultuur voor te dragen voor deze status. Het Kenniscentrum ziet ook de unieke waarde van de piratencultuur voor met name het oosten en het noorden van Nederland.

PvdA’er Zwiers is erg blij met deze erkenning. ‘De piratencultuur heeft de status van cultureel erfgoed nog niet, maar dit is een belangrijke vervolgstap. Het laat in ieder geval zien dat het uniek is in Nederland. Vele duizenden mensen geniet dagelijks van de muziek en alles wat erbij hoort. Door de piratencultuur ontmoeten veel mensen elkaar en ontstaat er sociale samenhang. Die cultuur krijgt nu de plek die het verdient.’

De piratencultuur is in de jaren dertig van de vorige eeuw gestart in Almelo. Langzaam is het uitgewaaierd naar andere delen van Twente, Drenthe, Groningen, Friesland en de Achterhoek. In andere delen van het land zijn er minder piraten. Ook nergens anders ter wereld zijn zoveel piraten als in Nederland.

Hier de link naar de website.