24 februari 2015

Presentatie journalistiek portret van Relus ter Beek

Op vrijdag 6 maart 2015 verschijnt bij Koninklijke Van Gorcum het boek Relus ter Beek, een handelsreiziger in de politiek (1944-2008). Dit journalistieke portret van ‘de meest markante politicus die Drenthe heeft voortgebracht’, is geschreven door Lukas Koops, journalist, publicist en programmamaker en voorheen actief als gemeenteraadslid en lid van provinciale staten voor GroenLinks.

Het, op het oog, gemak waarmee Relus ter Beek zich vele jaren handhaaft in de landelijke politiek maakte Lukas Koops nieuwsgierig naar de vraag welke kwaliteiten je moet bezitten om dit voor elkaar te krijgen. Wat moet je doen of juist niét doen om de top te bereiken? Ook zijn ontwikkeling van een actievoerende student, afkomstig uit een rood nest in een arbeidersbuurt in Coevorden, tot een later toch wel enigszins regenteske bourgondische commissaris van de koningin prikkelde zijn nieuwsgierigheid. Wat is er aan het eind van zijn politieke loopbaan nog over van de linkse idealen waarvoor hij staat in de roerige jaren zestig? En wat doet een tientallen jaren durende omgang met vooraanstaande personen uit binnen en buitenland met je als persoon?

Portret

Lukas Koops schetst een portret van de Coevorder politicus Ter Beek op basis van beschikbare schriftelijke bronnen, zoals beleidsnota’s, artikelen en interviews in dagbladen en tijdschriften, partijpublicaties en toespraken. De basis van dit boek wordt daarnaast gevormd door tientallen gesprekken met personen die hem hebben gekend, zowel in zijn privéleven als in zijn hoedanigheid als politicus en bestuurder. Dit levert een genuanceerd beeld op.

Uitnodiging

Graag nodigt Van Gorcum u uit voor de boekpresentatie op 6 maart 2015 in de wijk Tuindorp in Coevorden, waar Relus ter Beek  opgroeide (zie bijlage). Een relevante discussie deze middag gaat over de vraag of het autoriseren van biografieën de kwaliteit al dan niet ten goede komt. Professor Hans Renders van het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen heeft hier onlangs een artikel over gepubliceerd in Vrij Nederland dat het nodige stof deed opwaaien. Uitnodiging boekpresentatie Relus ter Beek

Aanmelden en bestellen

De eerste exemplaren van het boek worden uitgereikt aan Henk ter Beek en Bert Middel. Aanmelden kan via i.olthoff@vangorcum.nl of op telefoonnummer (06) 2017 2027.

Daarnaast biedt Van Gorcum de leden van de PvdA een korting bij aanschaf van het boek. Bestelt u het boek voor 1 mei 2015, dan ontvangt u het boek van € 22,50 voor € 17,50 (excl. verzendkosten). Bestellen kan via klantenservice@vangorcum.nl of op telefoonnummer (0592) 379 556.