Kan provincie eerder lokale duurzame energie inkopen?

2 december 2017

Eerder dit jaar stelde de Statenfractie van de PvdA vragen over de inkoop van duurzame energie door de provincie en de Drentse gemeenten. De provincie gaf aan dat dit pas mogelijk is na 2020. Volgens de Natuur- en Milieufederatie Drenthe loopt het contract echter al eerder af. Daarmee kan de provincie veel eerder lokale duurzame energie inkopen, bijvoorbeeld via Noordelijk Lokaal Duurzaam. Energie van en voor de Drenten dus. De PvdA stelt daarom wederom vragen aan het college van GS: hoe zit het?

De provincie Drenthe heeft onlangs de lening aan Noordelijk Lokaal Duurzaam verlengd. De reden: het uitblijven van voldoende inkomsten om de lening terug te kunnen betalen. De PvdA Statenfractie is blij met dit collegebesluit, maar maakt zich tegelijkertijd zorgen over de toekomst van NLD. Tegelijkertijd meldt de Natuur- en Milieufederatie Drenthe op haar website dat de energiecontracten van de Drentse gemeenten en de provincie Drenthe eind 2018 aflopen. Dat zou kansen bieden voor Noordelijk Lokaal Duurzaam om de inkomsten te vergroten: gemeenten en provincie kunnen dan hun stroom inkopen via dit samenwerkingsverband. Duurzame stroom die in Drenthe is opgewekt en hier dus direct wordt gebruikt. Daarmee worden nieuwe leningen aan Noordelijk Lokaal Duurzaam overbodig en kunnen bestaande worden afbetaald.

Op eerdere vragen van de PvdA Drenthe gaf het college van GS aan dat het energiecontract van de provincie tot eind 2020 zou lopen. De PvdA Statenfractie wil daarom van GS weten welke gegevens rondom het energiecontract juist zijn. Als de einddatum van 2018 juist is, is GS dan bereid om het huidige energiecontract op te zeggen in 2017 en een nieuwe aanbesteding in 2018 op te starten? En wil de provincie er bij de Drentse gemeenten op aandringen dat zij in hun eigen aanbestedingen inzetten op lokale duurzame energie?