PvdA Drenthe bezorgd over plaatsing reclamezuilen langs A28

17 februari 2020

Onlangs verscheen in de berichtgeving dat er plannen zijn voor de plaatsing van extra reclamezuilen langs de A28. De Statenfractie van de PvdA in Drenthe plaatst hier vraagtekens bij. Hoe verhouden deze zuilen zich tot de verkeersveiligheid en de kwaliteit van het Drentse landschap? Kan de provincie de plaatsing tegenhouden? De fractie stelt hierover vragen aan het College van Gedeputeerde Staten van Drenthe.

Op dit moment staan er al drie grote reclamezuilen: twee bij Hoogeveen en één bij Assen-Noord. De kans is groot dat er nog eens drie bijkomen, bij Pesse, Beilen en Assen-Zuid. De masten variëren in hoogte van 25 tot 50 meter.

Voor de bewegwijzering zijn de zuilen niet nodig en ook reclame kan volgens de PvdA op andere manieren worden gemaakt. Ook is de vraag hoe ze zich verhouden tot het Drentse landschap. Niet voor niets wordt in de provinciale Omgevingsvisie (najaar 2018) het landschap als belangrijke kernkwaliteit van onze provincie genoemd. Hoewel gemeenten de vergunningen verlenen, kan de provincie op basis hiervan zeker iets vinden van de plaatsing. De Natuur- en Milieufederatie wil in ieder geval snel een stop op ‘de ontsierende palen in het Drentse landschap, die ‘s avonds ook nog speciaal verlicht zijn’. Er worden veel bezwaren ingediend tegen de komst van de zuilen. Zo zijn bij de gemeente Hoogeveen 150 bezwaren binnengekomen ten aanzien van het mogelijk plaatsen van een zuil bij Pesse.

Tegen deze achtergrond wil de PvdA van het College van GS weten of zij ook vindt dat de zuilen de verkeersveiligheid niet bevorderen en vanuit landschappelijk oogpunt ongewenst zijn, zowel langs de wegen als elders in de provincie. Ook wil de PvdA weten of GS bereid is actie te ondernemen om te doen wat in haar macht ligt om te bevorderen dat plaatsing van nieuwe reclamemasten niet plaatsvindt in Drenthe.

[Afbeelding van Annalise Batista via Pixabay.]

Waar ben je naar op zoek?