Door op 11 september 2014

PvdA Drenthe in gesprek met lokale initiatieven in omgeving Emmen

De PvdA-Statenfractie is voornemens de komende weken niet meer op het provinciehuis te vergaderen, maar steeds ergens anders op locatie.
In het kader daarvan gaat de Statenfractie van de PvdA Drenthe woensdag 17 september in gesprek met drie lokale initiatieven uit de omgeving van Emmen. De drie lokale initiatieven zijn allen zeer divers, maar hebben als overeenkomst dat ze het dorp of gebied sterker willen maken. Een onderwerp dat de Statenfractie zeer aanspreekt.

Uit Valthermond is uitgenodigd Wijkeconomie De Monden. Zij zijn bezig met het opzetten van wijk- en dorpsbedrijven. Hiervoor hebben zij het afgelopen jaar ook subsidie gekregen van de provincie Drenthe.
Vanuit Emmerhout is Bewonersbedrijf Emmerhout als gast. Zij zijn ook al enige tijd actief om de leefbaarheid in de Emmense wijk te verhogen.
Het derde initiatief komt uit Emmer-Compascuum. Het gaat om een groep jongeren die bezig is om een jongerenbedrijf op te zetten. Het doel is om klussen in het dorp te doen voor ouderen. Voor de jongeren zou dit goede werkervaring zijn, terwijl ze ook nog eens dorpsbewoners helpen met hun klussen.

Juist dit soort initiatieven spreekt de PvdA enorm aan. Ze laat zich dan ook graag informeren over deze initiatieven om te horen wat er goed gaat, maar ook om te horen wat er beter kan. Deze informatie kan dan weer gebruikt worden om ook in andere dorpen of wijken toe te passen. Vanuit de provincie Drenthe is hiervoor ook subsidie beschikbaar vanuit het fonds Vitaal Platteland. Dit fonds is tot stand gekomen mede op initiatief van de PvdA.