PvdA Drenthe uit zorgen over gevolgen mogelijke sluiting verloskunde Hoogeveen

20 februari 2018

De statenfractie van de PvdA maakt zich ernstige zorgen over de spreiding van goede en bereikbare verlosafdelingen in Zuidwest-Drenthe. De kans bestaat dat de afdeling in Hoogeveen dicht gaat. De PvdA in Drenthe heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten.

Ons Statenlid Rudolf Bosch stelt de vragen naar aanleiding van eerdere berichtgeving door RTV Drenthe en Dagblad van het Noorden over de plannen van de Treant Zorggroep over een mogelijke herstructurering van de afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde in de ziekenhuizen van Emmen, Hoogeveen en Stadskanaal. Het is in het licht van deze plannen niet ondenkbeeldig dat ook bevallen in Hoogeveen binnenkort niet meer mogelijk zal zijn.

Bij de sluiting van de afdeling verloskunde in Meppel in 2012 werd gesproken van een ´verantwoorde stap´, aangezien bevallingen nog steeds in Zwolle of Hoogeveen konden plaatsvinden. Mocht de afdeling verloskunde in Hoogeveen daadwerkelijk sluiten, dan moeten aanstaande moeders in Zuidwest-Drenthe echter naar Zwolle, dan wel naar Emmen om te bevallen. “In het geval van complicaties worden de aanrijtijden vanaf het platteland in Zuidwest-Drenthe onverantwoord lang. Dit heeft negatieve effecten voor de toegankelijkheid van zorg in Zuid-Drenthe”, stelt Rudolf Bosch.

De PvdA wil onder meer van Gedeputeerde Staten weten of het zicht heeft op de gevolgen van een mogelijke sluiting in Hoogeveen op de aanrijdtijden en daarmee de toegankelijkheid van de zorg, en op welke wijze het in gesprek is getreden met andere belanghebbende organisaties in Drenthe.

Rudolf Bosch heeft de vragen van PvdA Drenthe ook bij de fracties van de PvdA in de Eerste en Tweede Kamer neergelegd.

Waar ben je naar op zoek?