PvdA enthousiast over WK Wielrennen 2020: kansen voor Drenthe benutten

23 mei 2018

De provincies Drenthe en Groningen willen zich kandidaat stellen bij de Internationale Wielerunie (UCI) voor de organisatie van het WK Wielrennen in 2020. Dat zou tien dagen topwielrensport betekenen in onze omgeving. Van de provincie Drenthe wordt een subsidie van 5 miljoen euro gevraagd. De PvdA vindt deze investering te rechtvaardigen, mits er goed wordt gelet op de maatschappelijke winst voor Drenthe. Wat hebben de Drenten aan dit evenement?

Ons statenlid Michel Berends gaf bij de behandeling van dit agendapunt in de statencommissie Financiën, Bestuur, Cultuur en Economie (FCBE) aan dat zich met het WK Wielrennen een unieke kans voordoet. Het is goed voor de trots op Drenthe en iedereen kan het zien: ‘Zet een stoel buiten en het WK komt voor de deur langs.’ Daarnaast is voor de PvdA van belang dat het evenement zorgt voor een ‘maatschappelijke nalatenschap’: het moet ook op langere termijn een goede invloed hebben op Drenthe. Dan gaat het bijvoorbeeld om zaken als werkgelegenheid, fietsgebruik en sportdeelname. Om deze positieve effecten te bereiken is het van groot belang om lokale partijen en het verenigingsleven bij de uitvoering van het evenement te betrekken, zo gaf Berends aan. ‘Ook is het goed om de expertise van bijvoorbeeld de Ronde van Drenthe mee te nemen.’

De statenfractie gaf nog twee punten mee aan het college van GS: zorg ervoor dat er in de reclamecaravaan geen plastic wordt uitgedeeld (dit belandt voor een groot deel in het milieu en dat is ongewenst) en laat de Regenboogvlag (voor een gelijke behandeling van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders) duidelijk wapperen langs het concours.

Gedeputeerde Henk Jumelet gaf aan de punten mee te nemen. Hij zal onder meer in het overleg met de UCI de plaatsing van de Regenboogvlag aan de orde stellen.

[beeld: Pixabay]