19 december 2016

PvdA-fractievoorzitters willen rechtvaardig en humaan kinderpardon

Een groep van ruim 50 PvdA-fractievoorzitters uit de noordelijke gemeenteraden en Provinciale Staten roept de Tweede Kamerfractie van hun partij op aanstaande dinsdag voor de motie Voortman/Voordewind over het kinderpardon te stemmen. Deze PvdA-politici willen dat hun partij daadwerkelijk werk maakt van een rechtvaardig en humaan kinderpardon.

‘Wij willen hiermee als lokale politici laten zien dat er een alternatief op links is, dat de gure rechtse wind in ons land – waar Lodewijk Asscher het over heeft – gekeerd kan worden. Dat begint met handelen vanuit de waarden en principes die bij de Partij van de Arbeid horen, en dus steun te geven aan de motie Voortman/Voordewind.’ Initiatiefnemer Raymond Wanders, fractievoorzitter in Emmen: ‘Slechts 29 aanvragen voor een kinderpardon zijn in de afgelopen jaren ingewilligd. 98% wordt afgewezen. Vaak omdat de IND meent dat niet is meegewerkt aan terugkeer. In de praktijk komt het erop neer dat je pas hebt meegewerkt, als je bent vertrokken.’

Volgens Wanders en de mede-ondertekenaars wordt er zo geen recht gedaan aan de betrokken kinderen. ‘Kinderen wonen hier vaak jarenlang. Al die jaren in wanhoop en onzekerheid. En toch worden verzoeken afgewezen. En laat duidelijk zijn dat niet alleen de ouders procedures voeren. Ook de IND blijft in beroep gaan als de rechter vindt dat een kind mag blijven. Ondertussen groeit het kind hier op. Die stuur je niet meer terug naar Afghanistan of Armenië, die laat je niet de dupe worden. Van een humaan en rechtvaardig kinderpardon is zeker geen sprake.’

Lees hier de brief aan de Tweede Kamer-fractie: brief-aan-tweede-kamer-pvda-ivm-motie-kinderpardon.

Waar ben je naar op zoek?