PvdA mede ondertekenaar stembusakkoord Nedersaksenlijn

12 maart 2023

Afgelopen weekend lanceerde de ChristenUnie Drenthe een stembusakkoord over de Nedersaksenlijn. De partij nodigde andere partijen uit om het akkoord mee te ondertekenen. Uiteraard heeft de PvdA dit akkoord mede ondertekend, net als Volt, 50 Plus, CDA, SP, Partij voor de Dieren en GroenLinks.

De ondertekenaars onderstrepen door dit akkoord hun inzet voor een treinverbinding tussen Enschede en Groningen via Emmen, de Nedersaksenlijn. Ze beloven om zich in de komende Statenperiode in te spannen om nieuwe stappen te zetten om deze verbinding te realiseren.

De Nedersaksenlijn verbindt

De PvdA is van mening dat de Nedersaksenlijn ons niet alleen fysiek verbindt, maar ook economisch, sociaal en emotioneel. De Nedersaksenlijn is niet alleen belangrijk voor het klimaat en de economie, maar ook voor het onderwijs, voor de zorg, voor de woningmarkt en voor de leefbaarheid en sociale structuur van onze samenleving.
Het gaat echt om meer dan een lokale spoorverbinding. De Nedersaksenlijn is niet alleen essentieel voor de verdere economische ontwikkeling van het aantrekkelijke woongebied in de regio tussen Veendam en Twente maar ook als  aansluiting op de toekomstige snelle treinverbinding van Amsterdam via Groningen naar Bremen, Hamburg en Scandinavië en toekomstige mogelijkheden voor goederenvervoer.

Ruimtelijk anticiperen

In het akkoord wordt afgesproken dat de partijen in de ruimtelijke ordening rekening houden met de Nedersaksenlijn. De ondertekenaars vinden dat de provincie Drenthe ook in financiële zin moet bijdragen aan realisatie van de Nedersaksenlijn. In het coalitieakkoord willen ze ruimte maken voor onderzoek, planvorming én realisatie.

Samen voor de Nedersaksenlijn

De provincie Drenthe kan de spoorverbinding niet alleen realiseren weten de ondertekenaars. Daarvoor moeten ook gemeenten en het Rijk stappen zetten, ook om samenwerking te zoeken met Europa/Brussel. De ondertekenaars spannen zich daarom binnen hun partijen en netwerken in om dit te realiseren.

Waar ben je naar op zoek?