Reactie PvdA Drenthe op uitspraak Raad van State: laten partijen elkaar opzoeken

21 februari 2018

De timing was (ongewild) bijzonder. Op de dag dat in de Statencommissie Omgevingsbeleid wordt gesproken over het ‘energielandschap’ van Drenthe doet de Raad van State uitspraak over de vergunningen van windmolenpark Drentse Monden Oostermoer. Deze luidt dat een deel van de bezwaren ongegrond is en een ander deel ongegrond wordt verklaard. Oftewel: de vergunningen voor de bouw worden onherroepelijk verleend.

In een eerste reactie in het Drents Parlement gaf gedeputeerde Tjisse Stelpstra aan dat de uitspraak (een document van meer dan 100 pagina’s) nu in ieder geval helderheid geeft over de bouw van de 45 windturbines in de Veenkoloniën. ‘Het besluit van deze hoogste rechter bepaalt dat de vergunningen onherroepelijk worden verleend. Dat zal voor veel mensen teleurstelling geven; wij kunnen ons het verdriet voorstellen. Maar wij hopen ook dat we in deze nieuwe werkelijkheid tot nieuwe verhoudingen kunnen komen. Laten we goed met elkaar in gesprek gaan, ook in het gebied.’

Ons Statenlid Hendrikus Loof gaf aan dat de uitspraak van de Raad van State een extra lading kan geven aan de discussie die we in Drenthe gaan voeren over de energievoorziening. ‘Hoe richten we het landschap van onze provincie daarvoor in?’ Duidelijkheid is er nu inderdaad in ieder geval wel: ‘We hopen dat partijen elkaar gaan opzoeken en dat de uitvoering met gezond verstand wordt genomen. Er is teleurstelling in het gebied en die begrijpen wij heel goed; probeer die zoveel mogelijk te verzachten. We roepen de ontwikkelaars van de windprojecten op daartoe in overleg te gaan met de bewoners en andere partijen.’

Lees hier het artikel over de uitspraak op RTV Drenthe.

[beeld: Pixabay]