Door op 1 maart 2015

Snel internet essentieel voor het platteland. Tweede Kamerleden van de PvdA bezoeken Borger-Odoorn

Vrijdag 27 februari brachten PvdA-Tweede Kamerleden Agnes Wolbert en Tjeerd van Dekken een bezoek aan Borger-Odoorn. De politici lieten zich informeren over verschillende onderwerpen die op het moment spelen in Zuidoost-Drenthe. De Tweede Kamerleden werden vergezeld door een aantal Statenkandidaten en door Janny Vlietstra, PvdA-kandidaat voor de Eerste Kamer. Ook lijsttrekker Ard van der Tuuk was tijdens een gedeelte van het programma aanwezig.

Coöperaties voor snel internet
In het ochtendprogramma stond onder andere Eco Oostermoer op het programma. Eco Oostermoer hield een enthousiast verhaal over de noodzakelijkheid van glasvezelkabel in deze regio. Ook de organisatievorm, de coöperatie, is volgens de ontwikkelaars de ideale vorm om als bewoners de baas te blijven over de kabel, geen gedoe met de grote investeerders en goedkoper. De PvdA ondersteunt bewonersinitiatieven in de vorm van coöperaties. In principe moet elk huis de mogelijkheid tot aansluiting op snel internet hebben. De PvdA ziet breedband/snel internet als een basisvoorziening en ondersteunt daarom een Drenthe Internet Platform en de oprichting van een Breedbandfonds. Dit is één van de speerpunten uit het verkiezingsprogramma van de PvdA Drenthe.

Zorg, arbeidsmarkt en duurzame energie
De huisartsenpraktijk Valthermond schetste de bezoekers een beeld van de gezondheid van de inwoners in de regio. Door diverse oorzaken is die slechter dan gemiddeld. De Tweede Kamerfractie van de PvdA heeft al eerder extra middelen gevraagd voor gezondheidsprogramma’s in de regio.

In de middag bracht men een bezoek aan De Fabriek in Odoorn waar mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt werken aan betere kansen voor hun zelf op de arbeidsmarkt. Ten slotte vertrok de delegatie naar Nieuw-Buinen om te spreken over de gezondheidsrisico’s van het wonen onder de “rook” van de windmolens en de kansen die een zonneweide biedt als alternatief voor deze molens.