Steun voor Stadsboerderij Emmen

22 november 2017

In de Statencommissie Omgevingsbeleid werd op woensdag 22 november gesproken over de Stadsboerderij ’t Nije Hoff in Emmen. Een ambitieus plan, waar de omgeving intensief bij is betrokken. Onze Statenfractie reageerde enthousiast.

Tussen de Emmer woonwijk Bargeres en het Bargerbos wordt een stadsboerderij ontwikkeld die de verbinding wil maken tussen de producenten van voedsel en de afnemers daarvan. Het bedrijf wordt op een open manier ingericht, zodat bezoekers zelf kunnen ervaren hoe duurzame zuivel wordt gemaakt. Ook wordt er onder meer een Koffie- en Theeschenkerij bij de boerderij opgenomen. Om de ontwikkeling van het plan mogelijk te maken moet wel de grens van het aanpalende natuurgebied worden aangepast. Ecologen van de provincie Drenthe hebben ter plekke de situatie onderzocht en aangegeven dat er geen sprake is van een kwetsbaar gebied. Door de initiatiefnemers is veel aandacht besteed aan draagvlak: zo is overleg gevoerd met de partijen in het gebied. Ook is huis aan huis informatie gegeven bij de inwoners van de wijk Bargeres; de reacties zijn positief.

De PvdA-Statenfractie is enthousiast over het initiatief. Statenlid Hendrikus Loof: ‘Het plan past in het programma Toekomstgerichte Landbouw van de provincie. Het is bovendien een voorbeeld van een aanpak die prima past in de Omgevingswet die over enkele jaren van kracht zal worden. Deze manier van werken zullen we vaker gaan zien. Voor ons is dit een tweede Wildlands in Emmen, maar dan hier met herkenbare dieren.’

Waar ben je naar op zoek?