Unanieme steun voor PET-flessenmotie

19 december 2019

Op initiatief van ons Statenlid Peter Zwiers kwam de PvdA-fractie in de Statenvergadering van woensdag 18 december met een motie om plastic flessen beter te hergebruiken. Er kunnen hoogwaardige producten van worden gemaakt maar dan moeten ze wel anders worden ingezameld. In Drenthe lopen op dit gebied al diverse initiatieven. Deze krijgen nu steun vanuit de provincie.

Plastic afval is een groot probleem, dat liet Peter zien door een paar PET-flessen te laten zien die hij buiten het provinciehuis had opgeraapt. Er zijn veel initiatieven die proberen hier wat aan te doen, zoals de Plastic Ambassadeurs in Emmen. Door de flessen apart in te zamelen, kunnen er nieuwe producten van worden gemaakt. Dat is goed voor het milieu maar ook voor de werkgelegenheid. Tal van organisaties doen inmiddels mee met de inzameling. Door de motie van de PvdA gaat de provincie Drenthe gaat het gescheiden inzamelen van PET-flessen nu ondersteunen; de ‘basisinfrastructuur’ voor het inzamelen wordt versterkt. Het College van BenW komt in het voorjaar van 2020 met een uitvoeringsvoorstel.

De motie werd door alle partijen gesteund, mede-indieners waren OpDrenthe, D66, GroenLinks, SP, CDA, Forum voor Democratie en SterkLokaal.

Lees hier het artikel van Serge Vinkenvleugel op RTV Drenthe.