Waarom blijven Drentse bedrijven achter bij verduurzaming?

7 februari 2018

Vorige week verschenen er in de regionale media berichten over een onderzoek uitgevoerd door de ING. In dit onderzoek worden twee dingen pijnlijk duidelijk. Allereerst de hoge energiekosten waar de Drentse inwoners mee te maken hebben. Nergens in Nederland wordt zoveel energie gebruikt als in Drenthe. Daarnaast wordt door het onderzoek duidelijk dat het Drentse bedrijfsleven onderaan de lijst bungelt als het gaat om duurzaam ondernemen. Onze fractie stelde hierover vragen aan het College van Gedeputeerde Staten.

De Statenfractie van de PvdA heeft altijd prioriteit gegeven aan het verduurzamen van de Drentse woningvoorraad, maar vindt met name het achterblijven van de verduurzaming van het Drentse bedrijfsleven zorgwekkend. Dit ondanks de ruime (financiële) regelingen die door de provincie Drenthe hiervoor ter beschikking worden gesteld.

De Statenfractie van PvdA Drenthe heeft daarom vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten. Deelt het College de zorg dat het Drentse bedrijfsleven onvoldoende verduurzaamt? Wat is de oorzaak van dit achterblijven en ziet het College mogelijkheden om die verduurzaming, binnen de bestaande kaders, te versnellen? De PvdA wil ook weten wat er gebeurt als de middelen die de provincie Drenthe inzet voor de verduurzaming van het Drentse bedrijfsleven niet worden benut. Kunnen deze dan (alternatief) ingezet worden voor de verduurzaming van de Drentse woningvoorraad?

[beeld: Pixabay]