Wandeling door De Onlanden: een belangrijk gebied (met film!)

3 maart 2019

De eerste waterberging op deze schaal in Nederland: De Onlanden is een uniek gebied. Het water dat afstroomt van het ‘omgekeerde soepbord’ dat Drenthe is, komt hier voor een belangrijk deel terecht. Om de stad Groningen droge voeten te geven hebben provincie Drenthe en waterschap Noorderzijlvest een paar jaar geleden dit gebied – naast het woongebied Ter Borch – aangewezen als wateropslag.

Inmiddels heeft De Onlanden ook een belangrijke rol voor natuurontwikkeling (zeearend en otter zijn hier aanwezig), recreatie en educatie. Het voorlichtingscentrum van Natuurmonumenten wordt druk bezocht. Onderzocht wordt momenteel hoe De Onlanden verbonden kan worden met natuurgebieden in de omgeving, in het kader van het Natuurnetwerk Nederland.

Een prachtige plek om op bezoek te gaan door PvdA Noorderzijlvest, Hunze en Aa’s, PvdA Drenthe en onze lijsttrekker Cees Bijl. We kregen uitgebreide uitleg van de mensen van Natuurmonumenten en genoten in de koeienstal van soep – toepasselijk met dit snertweer.

Het gebied laat zien hoe waterbeheer breed ingezet kan worden en verbonden met andere functies. Precies ook de insteek van de PvdA bij de aankomende verkiezingen op 20 maart.

Bekijk hier de film die van het bezoek is gemaakt.