Werkbezoek 26 september aan eco-zonnepark in Ubbena

22 september 2018

Op woensdag 26 september bezoeken PvdA-lijsttrekker en gedeputeerde Cees Bijl en de PvdA-Statenfractie het eco-zonnepark in Ubbena. Bij dit bijzondere park, gerealiseerd op een voormalige vuilstortplaats, gaat energiewinning samen met het vergroten van de biodiversiteit. De aanleg van het park maakt ook de verduurzaming van het dichtbij gelegen dorp Zeijen mogelijk. Bewoners konden in het zonnepark zonnepanelen aanschaffen.

De 2.200 zonnepanelen van het park leveren energie voor circa tweehonderd huishoudens. Ontwikkelaar en energieleverancier Vrijopnaam heeft de panelen ruimer uit elkaar geplaatst en Cruydt-Hoeck Wildebloemenzaden heeft een zadenmix van inheems bloeiende kruiden ontwikkeld die hier en rondom de panelen wordt toegepast. In combinatie met het ecologisch beheer van het park krijgt de biodiversiteit zo een impuls.

PvdA-Statenlid Peter Zwiers is enthousiast over het project: ‘We zijn als PvdA Drenthe groot voorstander van coöperatieve en kleinschalige zonneparken. Dit park is weliswaar door een private partij ontwikkeld, maar deze kijkt nadrukkelijk breder naar dit project. Naast financieel rendement staat de opbrengst voor de omgeving en voor de flora en fauna centraal. De enthousiaste bewoners van Energierijk Zeijen zijn er nauw bij betrokken en profiteren mee van deze ontwikkeling: zo hoort het en zo moet het. De inrichting van het gebied komt onder meer de bijen ten goede; een onderwerp waar we de afgelopen tijd veel aandacht voor hebben gevraagd. Het is ook prima dat dit park gebouwd is op een plek zonder een andere bestemming, zoals natuur of landbouw. Kortom: zo zien we het graag in Drenthe.’

Lees ook het artikel in Trouw en  het artikel van DvhN over het eco-zonnepark.