Door Anneke Lubbers op 6 maart 2014

Werkbezoek PvdA Statenfractie aan Astron

Op woensdagmiddag 5 maart bracht de PvdA Statenfractie, samen met een paar raadsleden van de gemeente Westerveld, een werkbezoek aan Astron.

Na ontvangst met koffie en cake kregen de aanwezigen allereerst een uiteenzetting over Astron zelf door de managing director dhr. de Vos.

Daarna volgde een boeiende en soms wel ingewikkelde uiteenzetting over DOME en SKA door dhr. Boonstra. DOME is een samenwerkingsovereenkomst van Astron en IBM. Het doel is om nieuwe technologie te ontwikkelen die nodig is om de overvloed aan data te kunnen verwerken die straks gegenereerd wordt door de Square Kilometre Array (SKA), de grootste en meest gevoelige radiotelescoop ter wereld. De SKA zal gebouwd worden in het zuiden van Afrika en Australië en zal ons meer inzicht geven in de ontstaansgeschiedenis van het universum.

Na afloop van het bezoek wandelde de groep nog even naar de radiotelescoop Dwingeloo, waarvan de restauratie deze maand is afgerond. Deze restauratie is overigens begonnen door een motie van de PvdA Statenfractie enkele jaren geleden waarin wij voorstelden om hiervoor geld beschikbaar te stellen.

De fractie bij de radiotelescoop

De groep bij de radiotelescoop