30 ACTIES EN RESULTATEN WAAR WE TROTS OP ZIJN.

“Zeker in Drenthe”, dat was de titel van ons verkiezingsprogramma 2019-2023. De PvdA mocht de afgelopen 4 jaren meebesturen in Drenthe. Eerst met gedeputeerde Cees Bijl en later met Nelleke Vedelaar.
Wat heeft de PvdA Drenthe de afgelopen jaren bereikt? Bekijk op deze pagina een aantal van onze acties en successen.

💓Zeker zijn van een sociale provincie

👯‍♂️De PvdA is initiatiefnemer geweest van de Sociale Agenda 2020-2023 ‘Iedereen doet mee en iedereen doet ertoe!’ Er is €7.000.000 vrijgemaakt voor projecten die maken dat iedereen gelijke kansen krijgt, net als  goede zorg, goed onderwijs, passende woningen, zonder armoede. Maar denk ook aan toegankelijkheid, diversiteit, de aanpak van laaggeletterdheid en stimuleren van gemeenschapszin.

💯Door de gevolgen van de energiecrisis en de hoge inflatie zijn veel inwoners hard geraakt. Steeds meer Drenten zijn afhankelijk van voedselbanken. Op initiatief van de PvdA  heeft de provincie €100.000 beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van de Drentse voedselbanken. Ook zijn we een petitie gestart om de energiecompensatie van 2 x € 190,- te doneren aan de Drentse voedselbanken, door de huishoudens die de compensatie niet nodig hadden.

🏠De oorlog in Oekraïne dwong veel mensen te vluchten. We hebben samen met nagenoeg alle fracties het college verzocht, om actief op zoek te gaan naar mogelijkheden om vluchtelingen uit Oekraïne in Drenthe op te vangen. Drenthe heeft zich opnieuw gastvrij getoond en vele inwoners van het zwaar getroffen land hebben hier een (tijdelijke) plek gevonden.

🎙️Veel mensen willen  politiek actief worden maar weten niet hoe ze dat moeten aanpakken. Dat is  van belang voor het functioneren van onze democratie. De PvdA  heeft voorgesteld om jaarlijks €25.000 extra vrij te maken om de cursus Politiek Actief te verbeteren en breed onder de aandacht te brengen. Veel deelnemers gaan later aan de slag als raadslid of zijn actief in b.v. een dorpsraad. Ons voorstel kreeg brede steun in de Staten.

👨‍💼 We hebben het College gevraagd onderzoek te doen naar verbetering van de toegankelijkheid van het provinciehuis. Dit is door de adviesraad Toegankelijkheid, die er ook op ons initiatief is gekomen, uitgevoerd.

📖 We hebben er met kracht voor gepleit om inburgeringscursussen in Drenthe voort te zetten. Het Rijk heeft de gemeenten verantwoordelijk gemaakt met minder geld waardoor scholen ermee dreigden te stoppen. We hebben het College gevraagd oplossingen te zoeken.

🔌Zeker van (schone) energie

🌆 De stijgende energieprijzen zorgen voor megawinsten bij de energiebedrijven. We hebben het College opgeroepen om het gesprek aan te gaan met deze bedrijven zodat gebiedsfondsen (zoals in de Veenkoloniën) hiervan kunnen profiteren.

🏠Veel mensen hebben niet de mogelijkheid om zelf hun woning te isoleren. Daarom hebben we van harte ingestemd met de isolatiesubsidie voor Drenten met een laag inkomen. Hiervoor is €1.000.000 beschikbaar. Een vergelijkbaar bedrag is vrijgemaakt om Drentse MKB-bedrijven energiezuiniger te maken en €6.600.000 voor rentevrije leningen aan scholen, dorpshuizen en sportverenigingen. We hebben extra aandacht gevraagd voor ondersteuning van zwembaden en de stijgende energiekosten.

💡De PvdA heeft gepleit voor een ruimer budget voor ondersteuning van de energiecoöperaties. Er is een plan uitgewerkt dat de provincie Drenthe € 1,2 miljoen bijdraagt aan het ontwikkelfonds. Het Rijk verdubbelt dat bedrag tot € 2,4 miljoen.

🏠Het is voor sportclubs, dorpshuizen en andere maatschappelijke voorzieningen in Drenthe moeilijk om duurzame stroom af te leveren op het net. Door inzet van de PvdA is er zelfs landelijk aandacht gekomen voor deze situatie. De voetbalvereniging Buinen heeft subsidie ontvangen om een energieopslagsysteem te plaatsen waardoor overdag verkregen energie ’s avonds kan worden gebruikt om de velden te verlichten. Een direct resultaat van onze inzet!

🔋We hebben het plan voor de Zonneroute A37 gesteund en gevraagd de route verder door te trekken richting Hoogeveen.

🌿Zeker van cultuur

🎭Onder gedeputeerde Cees Bijl is een nieuwe cultuurnota tot stand gebracht die op brede steun kan rekenen. Nieuw is de aandacht voor lokale en traditionele cultuuruitingen, naast de grotere publiekstrekkers in onze provincie. Cultuur van onderop verdient meer steun!

💚Voor Drenthe is het binnenhalen van de Unesco-status voor de Koloniën van Weldadigheid fantastisch. Een mooi succes na een traject van 18 jaar, de laatste jaren onder voorzitterschap van onze gedeputeerde Cees Bijl.

📖We hebben voorgesteld om tijdens de maand van de Streektaal, elk jaar in maart, het Nedersaksisch in de Statenzaal als voertaal te kunnen inzetten. Dat levert een mooie vergadering op.

🌿Zeker van ons landschap

❌Herhaaldelijk hebben we de het College op pad gestuurd om er bij de Minister op aan te dringen dat de negatieve effecten van mijnbouw en gasopslag op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in de provincie Groningen. Drentse inwoners mogen niet anders worden behandeld.

🏡Bodemdaling en extreem lage grondwaterstanden kunnen leiden tot grote schade aan de funderingen van woningen en gebouwen. Daarom hebben we het initiatief genomen tot de motie bodemdaling en funderingsherstel waarin de provincie is opgeroepen nader onderzoek te doen en oplossingen aan te dragen. De motie is unaniem gesteund.

🐞Bestrijdingsmiddelen zijn schadelijk voor mens en natuur. De PvdA heeft de afgelopen periode veel aandacht gevraagd voor deze problematiek en voorgesteld om te onderzoeken of de nieuwe Omgevingswet mogelijkheden biedt om in de nabijheid van woon- en natuurgebieden paal en perk te stellen aan de bollenteelt in de provincie. Dit krijgt een vervolg.

❌We zijn een petitie gestart tegen de opslag van kernafval pal aan de Duits-Nederlandse grens.

🌳In Drenthe houden we veel van onze natuur. Maar de kwaliteit van de natuur en biodiversiteit is dramatisch achteruitgegaan. Als we de natuur willen behouden, moeten we er beter voor zorgen. En plots was er een edelhert in Drenthe. De PvdA wilde niet dat het dier vanwege handhaven van de nulstand wordt afgeschoten. Dat is gelukt.

🌹Zeker van werk en onderwijs

👩‍🎓 Een breed onderwijsaanbod is van belang om Drentse jongeren dichtbij huis alle kansen te geven. Aangespoord door een motie van de PvdA is er een versnelling gekomen in de komst van de Universiteit van het Noorden naar Emmen. In de Greenwise Campus werken de Rijksuniversiteit Groningen, NHL Stenden, Drenthe College, provincie Drenthe en gemeente Emmen intensief samen aan het vergroenen en verslimmen van de regio.

🏠De PvdA heeft zich in de afgelopen periode sterk verzet tegen de sluiting van de Johan Willem Friso kazerne en het mogelijke vertrek van de NAM uit Assen. Vervangende werkgelegenheid is een belangrijk speerpunt geweest. Door gezamenlijke inspanning van veel partijen is de kazerne behouden voor Assen.

💰Het verschil in beloning tussen man en vrouw is bij de overheid 4% in het nadeel van de laatste groep. Dat blijft vaak verborgen, en daarom hebben we op Internationale Vrouwendag om een onderzoek gevraagd naar de situatie binnen de provinciale organisatie.

💚Dankzij de PvdA is er in het economisch beleid van de provincie meer aandacht gekomen voor impact ondernemen. Dit heeft een nadrukkelijke plek gekregen in de Economische Koers van Drenthe.

🚴‍♀️We hebben mede het initiatief genomen om een Drents Regiostedenfonds in te stellen. Liefst 14 miljoen is beschikbaar voor het compacter maken van de binnenstad, het stimuleren van het wonen, het vergroenen van de stad, het versterken van het cultuuraanbod en het verbeteren van fietsvoorzieningen en de fietsbereikbaarheid.

🌳De PvdA heeft mede het initiatief genomen om € 800.000 beschikbaar te stellen voor het vergroenen van 25 schoolpleinen in Drenthe.

🚌 Zeker van een bereikbaar en leefbaar Drenthe

🚍De bereikbaarheid van het Noorden kan beter en de Nedersaksenlijn zorgt voor een betere verbinding Groningen – Emmen. Dankzij onze gedeputeerden Cees Bijl en Nelleke Vedelaar spant de provincie zich hier nu maximaal voor in. Dat geldt ook voor de treinverbinding Emmen-Rheine die de PvdA volop steunt.

💓We zijn in actie gekomen toen de Kinderhartchirurgie uit het Noorden dreigde te verdwijnen, maar ook bij de (tijdelijke) sluiting van de spoedeisende hulp in Meppel en eerder de spoedeisende hulp van Treant in Hoogeveen.

👯‍♂️Veel maatschappelijke organisaties en initiatieven zagen door de coronapandemie hun inkomsten slinken en vrijwilligers vertrekken. Twee keer heeft de PvdA via moties een forse financiële impuls van ruim € 500.000,- aan al deze initiatieven beschikbaar gesteld. De moties Frisse Start na Corona en Frisse Doorstart na Corona zijn een begrip geworden in Drenthe.

🏡We hebben ons ingezet voor de belangen van de bewoners van camping Meerzicht die plaats moesten maken voor vakantiehuisjes van Europarcs. Dat heeft bijgedragen aan het behoud van Meerzicht en een kniebuiging van Europarcs.

🌾We hebben initiatief genomen tot de motie Niet onder mijn neus waarin we de problematiek van ondermijning op ons platteland hebben aangekaart. De motie kreeg brede steun en er is veel voorlichting op gang gekomen.

🏡 Dankzij de PvdA is het onderwerp Wonen weer een onderwerp geworden waar de provincie zich nadrukkelijk voor inspant. Dit heeft onder meer geresulteerd in een Woonagenda waarbij 2 miljoen euro beschikbaar is gesteld voor het oplossen van problemen op de woningmarkt in de 4 grotere steden. Gedurende de Statenperiode heeft de fractie onder andere aandacht gevraagd voor het verduurzamen van voormalige corporatiewoningen, het uitbreiden van de ruimte-voor-ruimte regeling waardoor meer woningen teruggebouwd kunnen worden en het ondersteunen van gemeenten bij het aanpakken van de woonproblematiek.

Nog meer moties en voorstellen:

Een motie om plastic flessen beter te hergebruiken. Unaniem aangenomen.
Een motie om de verhuurdersheffing af te schaffen. Met brede steun aangenomen.
Een voorstel voor een Drentse ambassade in Nedersaksen. College onderzoekt de mogelijkheden.

Met dank aan onderstaande fractie: Hendrikus Loof, Fenneke Mensen, Ralph du Long, Jos Schomaker, Rudolf Bosch, Janny Roggen en Michel Berends (Commissielid)

Waar ben je naar op zoek?